Word vrijwilliger Doneer

Alles over lekker in je vel zitten

Hoe zorg je voor nieuwe energie? Hoe kom je een quarantaine door? En hoe kan het eigenlijk dat je stress voelt terwijl je het helemaal niet druk hebt?

Rode Kruis-psychologen Madelon en Esmée zitten boordevol handige tips om goed voor je mentale gezondheid te zorgen. Op deze pagina vind je allerlei adviezen, oefeningen en informatie om lekkerder in je vel te zitten. Klik op de verschillende thema’s en lees je vrolijk!

Doe de challenge
Durf je de uitdaging aan en wil je een week lang iedere dag iets doen voor je mentale gezondheid? Misschien samen met vriendinnen, buren of collega’s? Check dan ook eens onze #skipdecoronadip-challenge!

Alles over energie en motivatie

Een zoveelste maandag thuis en minder mensen om ons heen: de coronatijd heeft een behoorlijk hoge pffff-factor. Het is dan best lastig om jezelf nog ergens toe te zetten. Lees hieronder al onze tips om jezelf van de bank te lepelen.

Twee oefeningen om meer energie te krijgen

Opstaan met het gevoel dat je vandaag vijf marathons kan lopen, dat willen we allemaal wel! Hoe zorg je dat je meer energie hebt? Twee oefeningen van psycholoog Madelon.

Zo zorg je voor een nieuwe gewoonte

Je neemt je heilig voor om gezonder te gaan eten of minder onzeker te zijn over je werk, maar hoe hou je dat ook na dag drie nog vol?

Zestig activiteiten om energie van te krijgen

Leuke activiteiten werken als een sixpack Red Bull voor je geest: je krijgt er direct energie van. Weet je even niet wat je leuk vindt?

Hoe je eindelijk écht meer gaat sporten

Dus jij kon vandaag niet gaan wielrennen omdat er drie dozen voor je fiets stonden? Lees waarom het niet lukt om vaker te gaan sporten en wat je daaraan doet.

Lief zijn voor jezelf

Ken je dat? De mensen om je heen mogen best een foutje maken, maar van jezelf verwacht je dat je Einstein, Oprah, Ron Blaauw en Beyoncé in één stralende persoonlijkheid bent. Hoog tijd om weer eens een beetje lief te zijn voor jezelf!

Doe de egoboost!

In coronatijd brengen we veel tijd met onszelf door. Dan is het wel zo fijn als we de persoon in de spiegel een beetje leuk vinden. Boost je ego met psycholoog Esmée!

Waarom perfect niet altijd beter is

Heb jij het sportschema van een topatleet, een huis als Marie Kondo en ben je pas tevreden met een tien? Gun jezelf eens een break!

Herken je superpower

Vrolijk, spontaan, sociaal: als we denken aan goede eigenschappen, noemen we vaak hetzelfde rijtje. Maar misschien ligt jouw kracht wel heel ergens anders.

Dip of depressie? Herken de verschillen!

We hebben allemaal weleens van die dagen dat we het liefst weer onder de dekens kruipen en de buitenwereld vergeten. Maar wanneer is er meer aan de hand?

Waar iedereen weleens over piekert

Heb jij weleens het gevoel dat jij als enige piekert of onzeker bent? Guess again! Van deze dingen ligt iedereen weleens wakker.

Take a break: alles over ontspannen

Je lijst met afspraken is anderhalve meter korter, het aantal kringverjaardagen in je agenda is exponentieel gedaald en toch kun je deze maanden net zo goed stress of spanning voelen als in het pre-coronatijdperk. Ga in de snuggiemodus en lees je hoe je in coronatijd de balans bewaart!

Twee oefeningen om te ontspannen

Wil jij ook iets meer zen richting de zomer? Ga aan de slag met de oefeningen van Rode Kruis-psycholoog Esmée! Zij leert je hoe je meer ontspant op korte én lange termijn.

Zo zeg je ‘nee’ tegen werk

Je agenda staat in coronatijd niet bepaald vol met leuke uitjes, dus kun je eigenlijk altijd ‘nog wel even’ dat extra klusje oppakken voor je collega. Hoe zorg je dat je niet over je eigen grenzen gaat?

Mysterie ontrafeld: waarom kun je stress voelen als je het niet druk hebt?

In films is stress altijd iets voor bezwete mensen in gekreukte pakken die drie telefoons tegelijk bedienen. Waarom kun je ook stress voelen als je het juist helemaal niet druk hebt?

Zo kom je tot rust als je thuiswerkt

Als je keuken je kopieerhok is en je kat op de gastenlijst staat van iedere vergadering, dan kan het best lastig worden om werk en privé gescheiden te houden. Hoe zorg je dat je ’s avonds kan ontspannen als je thuiswerkt?

Relaxen voor pro’s: zo zorg je voor meer ontspanning én energie

Dat kan dus ook nog: je minder gehaast voelen én zoveel energie hebben dat het voelt alsof je vandaag alles aankan. Lees hier hoe je dat voor elkaar krijgt.

Met z’n allen: boost je sociale leven!

Zien jouw vrienden, studiegenoten of collega’s er tegenwoordig ook vaak uit als een verzameling vage pixels op een 13-inchscherm? Hoog tijd voor meer gezelligheid in coronatijd!

Twee manieren om je sociale leven te upgraden

Psycholoog Madelon tipt wat je kunt doen om de coronatijd gezelliger te maken.

Eenzaamheid: waarom iedereen het voelt en wat je ertegen doet

Duizenden Instavolgers of niet: we zijn allemaal weleens eenzaam. Waarom eigenlijk? En hoe ga je ermee om?

Zo leer je nieuwe mensen kennen in coronatijd

Staat jouw sociale leven ook een beetje stil tijdens de lockdown? Zeven manieren om nieuwe mensen te spreken in coronatijd.

Praten als een pro: zo voer je gesprekken over gevoel

Een Netflixserie bespreken vinden we vaak niet zo moeilijk, maar hoe praat je over gevoel? Hoe begin je zo’n gesprek en wat kun je verder zeggen?

Eerste hulp bij hulp vragen

Je denkt misschien dat je superman moet zijn, maar om hulp of advies vrágen kan juist enorm goed voor je zijn. Hoe zit dat? En hoe zet je jezelf over die drempel heen?

Maak kennis met de psychologen

“Hoi, ik ben Esmée en ik werk als psycholoog bij het Rode Kruis. Ik zie dat de coronatijd voor veel mensen zwaar is, zelfs nu we langzaam de winter achter ons gaan laten. Daarom geef ik je tips om vrolijker aan de lente te beginnen.”

“Ik ben Madelon en als psycholoog bij het Rode Kruis zie ik dat veel jongeren in deze tijd last hebben van bijvoorbeeld stress, eenzaamheid of een gebrek aan motivatie. Daarom geven we je handvaten om hiermee om te gaan.”