Word vrijwilliger Doneer

Waarom je nog steeds niet van je bank af komt om te sporten (en hoe je dit verandert)

Geplaatst op: 5 april 2021

Dus jij leest meer artikelen over het vinden van motivatie om te gaan bewegen dan dat je van je bank af komt om ook echt te gaan sporten? Daar gaan we het eens even over hebben. Want waarom wéten we wel dat sommige dingen goed voor ons zijn, maar doen we het niet? En hoe los je het op? Rode Kruis-psycholoog Madelon Bronner legt het uit.

Waarom is het zo lastig om écht vaker te gaan sporten?

Je wilt vaker sporten dan je nu doet. Toch blijkt dit in praktijk niet makkelijk vol te houden. “We kunnen over het algemeen heel goed bedenken hoe we dingen anders zouden kúnnen doen, maar ons gedrag echt veranderen kost tijd en wilskracht”, vertelt Madelon.

Een van de problemen met onze goede voornemens is dat onze doelen niet concreet genoeg zijn. Grote kans dat je de zin ‘Ja ik wil ook wel echt weer wat vaker sporten’ vaak hebt uitgesproken. Maar wat is ‘vaker sporten’? “Maak je doel concreet”, tipt Madelon. “Wie gaat er sporten? Wat voor sport ga je doen? En waar? Wanneer? Je moet van ‘ik ga vaker sporten’ naar: ‘ik ga vanaf nu op dinsdag en donderdag tussen 19.00 en 20.00 banenzwemmen met een vriend.’”

Een tweede probleem is dat we onze doelen vaak te groot maken. Hierdoor halen we ze niet en verliezen we onze motivatie. Zet dus in op kleine, haalbare doelen. Stel jezelf als doel om een maand lang twee keer in de week te gaan zwemmen. Vanaf dan kun je opschalen: van een halfuur naar een uur, van een kilometer naar twee kilometer… tot je een gouden medaille wint op de Olympische Spelen.

Een derde probleem is dat we te streng voor onszelf zijn. We verwachten dat we morgen al het voormalig trainingsschema van Michael Phelps evenaren, en als dit niet meteen lukt, geven we het op. Gun jezelf de tijd om aan je nieuwe gedrag te werken, en verwacht niet dat je het direct helemaal anders doet. Een nieuwe gewoonte aanleren gaat nou eenmaal met vallen en opstaan. Als je aan het eind van de maand uiteindelijk niet acht, maar zes keer hebt gezwommen, is dat nog altijd zes keer vaker dan in de maanden ervoor. Winnen!

Hoe kom je toch van de bank af?

Je weet nu dat kleine, concrete doelen je kunnen helpen om van de bank af te komen. Daarnaast weet je dat je niet te hard voor jezelf moet zijn. Madelon heeft daarnaast nog drie andere tips om een sportheld te worden.

1. Droom van je doel
Madelon: “Besef je bij iedere motivatiedip waarom je dit doel hebt. Waar wil je naartoe? Wat is je einddoel en hoe zou je je voelen als je dat hebt behaald? Heel goed, waarschijnlijk, en om je straks heel goed te voelen moet je nú van die bank af. Wedden dat je je direct daarna ook al een stuk beter voelt?”

2. Gebruik je omgeving
Madelon legt uit dat je je omgeving kunt inschakelen voor extra motivatie. “Leg voor je gaat slapen vast je hardloopkleren klaar voor je geplande morning run. Of schakel je vrienden in, vertel ze over je nieuwe gewoonte en misschien doen ze wel mee! Hang briefjes met motiverende teksten op de koelkast, stel reminders in op je telefoon… wees creatief!”

3. Maak een als-danplan
Wat staat er nog meer in de weg om je doel te bereiken? Ga je soms niet sporten omdat het regent of koud is? Staat je wielrenfiets achter een paar dozen en is het te veel gedoe om die te verplaatsen? Kan allemaal. Maar wat ga je doen om je obstakels te overwinnen?

Madelon: “Maak een als-danplan! Dat gaat zo: ‘Als ik (vul je obstakel in, bijvoorbeeld: ‘s avonds voor de tv zit en niet meer naar buiten wil’), dan (vul je voornemen in, bijvoorbeeld: ‘bel ik een vriendin om te gaan wandelen’).”

Of: ‘Als ik weer een artikel tegenkom over mijn motivatieproblemen, dan pak ik meteen mijn sportkleren en ren ik naar buiten.’ Heel goed. Nu is het aan jou!

Skip je dip met het Rode Kruis!

Kun jij wel wat positieve energie gebruiken? Lees meer lekker-in-je-vel-hacks van onze psychologen op onze website!

Wil je meer weten over mentale gezondheid?