Word vrijwilliger Doneer

Zo kom je tot rust als je thuis werkt of studeert

Geplaatst op: 16 april 2021

Als je overdag kantoortje speelt op je keukentafel, kunnen werk en privé behoorlijk in elkaar gaan overlopen. Hoe breng je een goede scheiding aan en zorg je dat je na je werk of studie echt tot rust komt? Vijf praktische tips van Rode Kruis-psycholoog Esmée Pluijmers.

Een kop thee staat op dekens.

1. Kickstart je dag met onthaasten

Good morning sunshine! Net wakker? Gun jezelf, je hoofd en je lichaam dan eerst wat opstarttijd. Dat is helaas niet hetzelfde als oneindig snoozen, het gaat erom dat je even een momentje voor jezelf neemt na het opstaan. Daarbij kan tien minuten al genoeg zijn.

Esmée: “Probeer een ochtendritueel te bedenken en jezelf ook te belonen. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je niet op je telefoon mag kijken voordat je hebt gedoucht. Maar je kunt ook gaan wandelen, sporten, mediteren, naar Nederland in Beweging kijken met een koffie in je hand… Zo geef je jezelf en je hoofd net even wat prikkelvrije tijd om de dag rustig te beginnen.”

2. Rust, reinheid, regelmaat

Zorg voor structuur en ritme in je dag. Dat klinkt saai en is het misschien ook wel, maar het is enorm belangrijk voor je fysieke en mentale welzijn. Sta op dezelfde tijd op, start rond dezelfde tijd met werken of studeren, stop rond dezelfde tijd en ga op dezelfde tijd naar bed. Klinkt simpel, maar we weten allemaal dat er altijd wel weer een excuus is om nét iets langer te blijven liggen (of om net iets later naar bed te gaan, nog één aflevering…).

Meisje werkt op de bank met een laptop op schoot.

3. Stop! Wait a minute…

Vergeet vooral niet om regelmatig te pauzeren. Even niets doen is namelijk hartstikke goed voor je. Sta dus tussen het werk door even op van je stoel, pak wat te drinken, loop naar het raam en zwaai naar je knappe buur. Esmée: “Pauzes zorgen voor een grotere productiviteit, dus vergeet niet je rust te pakken. Kies bij voorkeur voor een paar korte pauzes in plaats van één hele lange.”

Benieuwd hoe je verder je productiviteit een boost kunt geven zodat je extra tevreden aan de avond kunt beginnen? Dat lees je hier.

4. Durf onbereikbaar te zijn

Als je op kantoor zit, zie je je collega’s en je collega’s zien jou. Jullie zijn allemaal zichtbaar aan het werk. Thuis is dat heel anders. Veel mensen hebben het gevoel dat ze daarom constant bereikbaar moeten zijn om te bewijzen dat ze aan het werk zijn. Maar wordt dat ook echt van je verwacht? Het fijne van thuiswerken is juist dat je vaak je eigen tijden in kunt delen. Wees dus duidelijk wanneer je werkt, maar vooral ook wanneer je niet werkt.

5. Sluit je werkdag af

Tot slot helpt het om de deur even achter je dicht te trekken als je klaar bent met werken of studeren. Eindig je dag met een kleine wandeling, alsof je van werk of studie naar huis wandelt. Esmée: “Het voelt misschien een beetje alsof je jezelf voor de gek houdt, maar het helpt je hoofd enorm met tot rust komen. Ruim je eettafelkantoor vast op voordat je vertrekt, dan is het daarna alsof je na een lange dag werken écht weer thuiskomt.”

Meisje loopt in de buitenlucht.

Meer over lekker in je vel zitten

Er is geen beter moment dan nu om beter voor jezelf te zorgen! Lees alle tips van onze psychologen op onze website en volg ons op Instagram!

Wil je meer weten over mentale gezondheid?