Word vrijwilliger Doneer

Volle kracht vooruit! Twee oefeningen om meer energie te krijgen

Geplaatst op: 5 april 2021

In coronatijd kan het best lastig zijn om niet als een natte pleister op een zwembadbodem aan de bank te blijven kleven. Hoe krijg je weer zin om iets te ondernemen? Hoe zorg je dat je echt iets gaat doen met je goede voornemens om meer te sporten, vaker vrienden op te bellen of meer naar buiten te gaan? Hieronder vind je twee oefeningen van Rode Kruis-psycholoog Madelon om meer energie te krijgen.

1. Maak een energielijst

Na welke dag kom jij thuis als een huppelend veulen? Wat vind jij zó leuk om te doen dat de uren voorbij vliegen? Of door welke klus heb jij het gevoel dat je nog honderdtwintig ramen kunt zemen met een kapotte wisser? Een goede manier om je weer fris en fit te voelen, is om dingen te ondernemen waar je energie van krijgt. Hierdoor kun je ook minder leuke dingen beter aan.

Maak daarom deze week eens een lijstje van dingen waar jij energie van krijgt. Zo krijg je een duidelijk overzicht van jouw energiebronnen. Je kunt daarbij gebruikmaken van de volgende vragen:

  • Wat vind ik leuk om te doen?
  • Waar kan ik helemaal in opgaan?
  • Waar kijk ik naar uit?
  • Na welke activiteiten kom ik opgewekt thuis?
  • Waar vertel ik altijd enthousiast over?
  • Wat vind ik niet per se leuk, maar zorgt wel dat ik me nuttig en voldaan voel?

Probeer op die lijst ook wat activiteiten te schrijven die je in coronatijd kunt ondernemen. Inspiratie nodig? Kijk eens op onze lijst met zestig voorbeelden en kijk het filmpje hieronder voor meer uitleg van psycholoog Madelon.

2. Maak een energieplan

Als je weet wat je energiebronnen zijn, kun je die heel handig inzetten. Door meer tijd te besteden aan één of meerdere van deze activiteiten, zorg je dat je meer energie krijgt en dat nare dingen minder impact op je hebben.

Maak daarom een energieplan. In dit plan bepaal je welke energiebron je meer in je leven wilt laten terugkomen en je legt vast hoe je dit voor elkaar gaat krijgen.

Je kunt daarbij gebruikmaken van de vier stappen om een nieuwe gewoonte aan te leren. Deze stappen zijn:

  1. Bepaal of je daadwerkelijk iets wilt veranderen
  2. Neem de beslissing dat je gaat veranderen
  3. Stel een doel en maak een plan hoe je dit gaat bereiken
  4. Ga aan de slag

Lees hier de uitgebreide uitleg bij iedere stap. Hou er rekening mee dat het best lastig kan zijn om een nieuwe gewoonte aan te leren. Misschien lukt het je over een paar weken wat minder goed om je aan je energieplan te houden. Dit overkomt veel mensen en geeft niets. Wees lief voor jezelf en geef het niet meteen op: ook jij kunt zorgen dat je meer energie krijgt!

Meer over lekker in je vel zitten

Gezond eten, genoeg bewegen: we weten allemaal dat je goed voor je lichaam moet zorgen. Maar hoe zorg je eigenlijk dat je geestelijk gezond blijft? Lees alle tips van Madelon en Esmée.

Meest recente berichten