Word vrijwilliger Doneer

Vrijwilligers geven een kijkje achter de schermen bij 3FM Serious Request

Geplaatst op 19 december 2020

Het zijn bekende beelden op televisie rond Kerstmis: enthousiaste 3FM-dj’s die op volle kracht actievoeren voor het Rode Kruis tijdens 3FM Serious Request. Maar wist je dat tegelijkertijd ook altijd vele tientallen vrijwilligers achter de schermen hard bezig zijn om het enorme evenement mogelijk te maken? Van het bemannen van de callcenters tot het verzorgen van maaltijden voor de gasten van het Glazen Huis: de Rode Kruis-vrijwilligers pakken alles op. Vrijwilligers Jeroen en Geert Jan blikken terug op vele jaren Serious Request en geven een kijkje achter de schermen.

3FM Serious Request ziet er in 2020 anders uit dan in andere jaren. Vanwege de coronamaatregelen gaan zes dj’s een week in lockdown op Vliegveld Twente, terwijl ze non-stop radio maken. Tijdens eerdere edities legden de dj’s lange tochten af door het land of zonderden ze zich af in het Glazen Huis.

Hoe de actie er ook uitziet: ieder jaar helpen vele vrijwilligers om 3FM Serious Request mogelijk te maken. EHBO verlenen, maaltijden verzorgen, mensen begeleiden naar de brievenbus, voorlichting geven op scholen, socialemediaberichten beantwoorden: overal staan de vrijwilligers klaar om het evenement in goede banen te leiden.

Vrijwilliger Jeroen (rechts) tijdens 3FM Serious Request

“Ik had de beroemde artiesten niet herkend”

Vrijwilliger Jeroen is betrokken bij Serious Request sinds 2012, toen het Glazen Huis in Enschede stond. In het callcentrum beantwoordde hij dat jaar telefoontjes van luisteraars die een plaatje aanvroegen. Het thema was babysterfte en dat doel ging veel bellers aan het hart. Sommigen van hen hadden zelf kindersterfte van dichtbij meegemaakt en deelden hun verhaal. Jeroen: “Ik kreeg veel geëmotioneerde mensen aan de lijn die vertelden wat hen was overkomen. Dit heeft enorme indruk op mij gemaakt.”

Vrijwilliger Geert Jan hielp voor het eerst bij 3FM Serious Request in Breda in 2016. Hij stond bij het Glazen Huis toen 3FM aandacht vroeg voor longziekten. Hij herinnert zich nog goed hoe het evenement leefde in de stad en hoe druk het was rond het Glazen Huis. “Ik nam bijvoorbeeld bonnetjes in van de crew en de gasten. Daarmee konden ze backstage een maaltijd krijgen. Ik maakte met iedereen gezellig een praatje, want ik vind het leuk om met mensen te werken. Achteraf bleek dat sommigen van die mensen beroemde artiesten waren, maar die had ik helemaal niet herkend!”

Vrijwilliger Geert Jan (in de rode jas) tijdens 3FM Serious Request

Warme herinneringen

Jeroen en Geert Jan waren enthousiast na hun eerste editie van 3FM Serious Request en zijn sindsdien een vast onderdeel van het evenement én het Rode Kruis. Voor beiden voelen de organisatie en de mensen als een warm bad. “Er zijn veel mensen die meer dan tien jaar vrijwilliger zijn bij Serious Request. We hebben onderling contact via sociale media. Het toewerken naar de actieweek en het samenwerken tijdens die week vind ik heel speciaal,” vertelt Jeroen.

Tijdens de vele edities hebben beide vrijwilligers veel meegemaakt. Jeroen vertelt hoe hij in 2013 bij de brievenbus van het Glazen Huis stond in Leeuwarden. “Dat is geweldig om te doen. Je hebt direct contact met de mensen en je ziet ook wat er allemaal gebeurt in het Glazen Huis.” Hij herinnert zich nog goed hoe een mevrouw naar hem toekwam met een uitzonderlijk verzoek: ze vroeg of een liedje op de radio gedraaid kon worden dat haar overleden zoon speciaal had opgenomen voor Serious Request. “Meestal worden er niet zo snel mensen binnengelaten in het Glazen Huis. Maar na wat rond- en navragen mocht deze mevrouw uiteindelijk naar binnen om haar verhaal te doen. Een uitzonderlijk moment.”

Geert Jan krijgt vooral kippenvel als hij terugdenkt aan Tijn in Breda in 2016. Het terminaal zieke jongetje van 6 jaar meldde zich met zijn vader bij het Glazen Huis omdat hij wilde helpen. Hij riep mensen op om hun nagels te lakken en haalde met zijn actie maar liefst € 2,6 miljoen op. “Ik was bij het Glazen Huis toen hij daar nagels aan het lakken was. Dat was heel heftig, omdat iedereen wist dat hij ziek was. Dat was een heel bijzonder moment.”

Met zijn bijzondere nagellakactie haalde Tijn (6) miljoenen op voor het Rode Kruis

Lessen op scholen

Het werk voor 3FM Serious Request vindt niet alleen in de actieweek in december plaats. Maandenlang gaan vrijwilligers langs bij scholen in het hele land om gastlessen te geven over 3FM Serious Request. Ze leggen de leerlingen van basisscholen, het voortgezet onderwijs en het hoger onderwijs uit waarom het doel van de actie belangrijk is. Daarnaast helpen ze de kinderen om acties te verzinnen om geld op te halen.

Ook Geert Jan en Jeroen gaan regelmatig langs bij scholen voor een gastles. “Het is belangrijk om kinderen te laten weten waarom we het doen,” vertelt Jeroen. Op deze manier leren ze iets over stille rampen, en met de juiste lesmethode blijk je zelfs met jonge kinderen al te kunnen praten over moeilijke onderwerpen. “Ik heb weleens een les over mensenhandel gegeven met behulp van het sprookje van Assepoester,” herinnert Geert Jan zich, “zo kun je kinderen toch al iets meegeven.”

Vrijwilligers geven op scholen uitleg over het doel van 3FM Serious Request

Laatste editie

Na hun jarenlange inzet voor het evenement is het deze week de laatste keer dat 3FM zich met Serious Request inzet voor het Rode Kruis. Hoewel Jeroen en Geert Jan het jammer vinden dat de traditie wordt stopgezet, vinden ze ook tijd voor vernieuwing. Geert Jan: “Ik hoop dat een andere manier vinden om de verbinding aan te gaan in de samenleving, en dat we opnieuw iets vinden waar we samen achter kunnen staan.” Geert Jan en Jeroen blijven actief als vrijwilliger voor het Rode Kruis.

Jeroen tijdens de actieweek (boven/links)
Geert Jan deed mee aan de nagellakactie (onder/rechts)  

Serious Request 2020: Help de Helpers

Deze week pakt 3FM nog één keer groots uit voor het Rode Kruis tijdens 3FM Serious Request – The Lifeline. Vanaf Vliegveld Twente vragen zes dj’s aandacht voor medische hulp tijdens de coronacrisis.

Wil je meer weten over Hulp in Nederland?