Jij bepaalt wanneer je helpt, sluit je aan bij Ready2Help

Ook in Nederland kunnen we onverwachts te maken krijgen met een noodsituatie. Denk aan een grote stroomstoring of wateroverlast door extreem weer. In zulke situaties zijn soms extra handen nodig om mensen snel en goed te helpen. Dan wordt er een beroep gedaan op het burgerhulpnetwerk van het Rode Kruis: Ready2Help.

Maar ook buiten noodsituaties om kun jij klaarstaan voor anderen als Ready2Helper. Je wordt opgeroepen wanneer we jouw hulp kunnen gebruiken, en jij geeft zelf aan of het uitkomt.

Heb je wat meer tijd over en wil je vaker het verschil maken voor een ander? Dan is vrijwilligerswerk bij het Rode Kruis misschien iets voor jou.

11 jaar

steken tienduizenden Ready2Helpers de handen al uit de mouwen

Ready2Help - Noodsituatie

Voorbereiden op noodsituaties

Het is niet ondenkbaar dat we ook in Nederland te maken kunnen krijgen met een noodsituatie. Daarom is het slim om na te denken over hoe we ons hier goed op kunnen voorbereiden. Als Ready2Helper sta je klaar voor de mensen in je directe omgeving én daarbuiten.

Help bij de opvang van migranten

Op verschillende plekken in het land worden migranten opgevangen. Veel van hen hebben een lange en zware reis achter de rug. Als Ready2Helper kun jij helpen hun verblijf aangenamer te maken. Bijvoorbeeld door te helpen met het inrichten van noodopvanglocaties, maaltijden serveren, het sorteren van kleding of het uitdelen van speelgoed aan kinderen.

Ready2Help - Voedselhulp

In actie bij voedselhulp

Nog steeds hebben ruim 450.000 mensen in Nederland niet of amper genoeg geld om eten te kopen. Daarom deelt het Rode Kruis boodschappenkaarten uit aan mensen die tussen wal en schip vallen, bijvoorbeeld doordat ze niet in aanmerking komen voor reguliere hulp omdat ze geen vast woonadres hebben.

Ready2Help - Droge Voeten

Snel schakelen voor droge voeten

Water is in Nederland overal om ons heen, en onze waterschappen zorgen dat we er veilig mee kunnen leven. Toch kan het voorkomen dat er bijvoorbeeld bij hoog water een noodsituatie ontstaat. Dan staat Ready2Help klaar om de waterschappen te ondersteunen. Help jij met het leggen van zandzakken, het informeren van bewoners, of het inspecteren van dijken tijdens droogte?

Ready2Help - Extreem Weer

Klaarstaan na extreem weer

Ook in Nederland komt extreem weer steeds vaker voor. Denk aan de snikhete editie van de 4Daagse in Nijmegen, gestrande automobilisten tijdens een hittegolf in een uitzonderlijk lange file, of flinke waterschade na de overstromingen in Limburg. Ready2Helpers ondersteunen met het uitdelen van ijs en water, of helpen met het leegruimen van ondergelopen huizen en kelders.

Veelgestelde vragen Ready2Help

  • Wie kan zich aanmelden voor Ready2Help?

    Iedereen die in Nederland woont, 18 jaar of ouder is en een telefoonnummer en e-mailadres heeft, kan zich aanmelden voor Ready2Help. Je hoeft geen opleiding te volgen of speciale vaardigheden te bezitten, Ready2Help is bedoeld voor iedereen. Alleen voor het zoeken naar vermiste personen is een speciale training. Bij een oproep voor Ready2Help laten we altijd weten om wat voor soort hulpactie het gaat en wat je hiervoor moet kunnen. Voor het leggen van zandzakken heb je bijvoorbeeld wel een basisconditie nodig.

    Om je aan te melden moet je dus 18 jaar of ouder zijn. Dit heeft te maken met de verzekering die het Rode Kruis heeft afgesloten voor alle vrijwilligers en Ready2Helpers.

  • Hoe werkt Ready2Help?

    Als we Ready2Help in jouw omgeving gaan inzetten, kan je hierover gemaild of gebeld worden. In het oproepbericht staat informatie over de hulpactie, wat we gaan doen en wanneer je nodig bent. Je geeft zelf aan of je kan helpen. Hierna ontvang je meer informatie over de inzet. Tijdens een inzet worden Ready2Helpers begeleid door een coördinator ter plaatse. Na afloop ontvang je altijd een digitale evaluatie over de inzet.

  • Hoe word ik opgeroepen voor een hulpactie?

    Mogelijk doen we een beroep op jou als Ready2Helper indien we in jouw buurt hulp nodig hebben. In een aantal gevallen kan het zijn dat je wordt opgeroepen voor een hulpactie die wat verder weg is.

    Oproepen ontvang je per telefoon of per mail en/of per Tools2Go notificatie. Op dat moment kun je zelf beslissen of je kunt komen helpen. Niets is verplicht.

    1. Telefoon: Als we met spoed (binnen 3 uur) je hulp nodig hebben, dan bellen we je met een automatisch voicebericht. Je kan dan via de toetsen op je telefoon aangeven of je kunt komen helpen.
    2. Mail en Tools2Go app: Meestal weten we minstens een paar dagen van tevoren of we extra hulp nodig hebben. We sturen je dan een mail of je krijgt een notificatie via de Tools2Go app. Deze hulpacties kun je altijd terugzien in de Tools2Go app, waar je je ook meteen kunt inschrijven.
  • Wat is de Tools2Go-app?

    Het Rode Kruis heeft een speciale app voor Ready2Helpers. Met deze app kun je zelf Ready2Help hulpacties zoeken, meldingen ontvangen wanneer jouw hulp hard nodig is, jezelf aanmelden voor hulpacties en hulpacties importeren naar de agenda op je telefoon.

    Let op: alleen via deze app kun je je inschrijven voor hulpactiviteiten. Klik hier voor Android en hier voor Apple.

  • Hoe verloopt een hulpactiviteit van Ready2Help?

    In de bevestigingsmail of -sms lees je waar en wanneer je je kunt melden voor de hulpactie. Daarnaast vind je hierin eventuele bijzonderheden, zoals kledingadviezen bij een hulpactie buiten. Meld je bij aankomst direct bij de teamleider van het Rode Kruis of de contactpersoon die in de bevestiging vermeld staat. Na een korte uitleg of briefing kun je aan de slag. Doorgaans werk je in een team samen met andere Ready2Helpers en/of Rode Kruis-vrijwilligers.

    Na afloop van de hulpactie volgt een korte debriefing en je ontvangt van ons een digitale evaluatie. Voor vragen of opmerkingen kun je altijd mailen naar Ready2Help@redcross.nl.

    Ik heb me opgegeven voor een hulpactiviteit, maar ben toch verhinderd. Hoe kan ik me afmelden?
    In de bevestigingsmail of -sms lees je hoe je je kunt afmelden.

  • Ik heb me aangemeld voor Ready2Help, maar ben nog nooit opgeroepen. Hoe kan dat?

    Een noodsituatie laat zich niet voorspellen. Als Ready2Helper word je opgeroepen als de bestaande hulpverlening extra hulp nodig heeft én als de taken passen bij Ready2Helpers.

    In de Tools2Go app kun je zien of en waar er hulpactiviteiten zijn. Hou deze daarom in de gaten of stel push notificaties in, dan zie je direct waar en wanneer er een inzet is waarvoor je je kunt inschrijven.

    Wil je jouw skills en kennis graag vaker inzetten? Wellicht is vrijwilligerswerk bij het Rode Kruis dan wat voor jou. Ontdek vrijwilligerswerk hier.

  • Kan ik mijn reiskosten of andere onkosten declareren?

    We vergoeden geen reiskosten of andere onkosten voor Ready2Helpers. Bij een hulpactie waar Ready2Helpers worden opgeroepen proberen we dit zo dichtbij mogelijk te organiseren.

    In het geval van een grote of langdurige actie, of als de actie in dunbevolkt gebied plaatsvindt, kan het voorkomen dat mensen van verder weg ook een oproep ontvangen van ons. Hierop zijn uitzonderingen per regio mogelijk. Indien een Rode Kruis-regio ervoor kiest toch een reiskostenvergoeding te geven communiceren zij dit zelf naar de Ready2Helper toe.

  • Ben ik als Ready2Helper verzekerd tijdens een inzet?

    Ready2Helpers vallen tijdens een hulpactiviteit onder de verzekering van het Rode Kruis. Ready2Helpers worden alleen ingezet onder veilige omstandigheden en worden niet ingezet als zij mogelijk gevaar lopen of grote risico’s moeten nemen. Ready2Helpers worden niet in de acute fase van een ramp of calamiteit ingezet, maar in de fase ervoor of erna.

  • Wat is het privacy beleid van het Rode Kruis?

    Je persoonlijke gegevens worden door ons zorgvuldig verwerkt en beveiligd. Hierbij houden wij ons aan de relevante wet- en regelgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Ready2Help is ook geregistreerd in ons register van verwerkingen van persoonsgegevens. Zie voor meer informatie ons privacyreglement.

  • Waar kan ik terecht als ik een vraag heb die hierboven niet beantwoord wordt?

    Is je vraag nog niet beantwoord, wil je meer informatie of ben je benieuwd naar een samenwerking met Ready2Help? Dan kun je een e-mail sturen naar Ready2Help@redcross.nl.

    De FAQ voor bestaande Ready2Helpers vind je hier.