Wat te doen bij kou?

Tips bij kou

Winterse kou kan risico’s met zich meebrengen. Zorg dat je weet wat je te doen staat bij kou. Niet alleen voor jezelf, maar juist ook voor anderen. 

Let goed op de mensen om je heen, en help wanneer je kan als er een periode van kou is. Vooral oudere mensen, zwangere vrouwen en mensen met een chronische ziekte of handicap zijn extra kwetsbaar. Ga bij ze langs en vraag of je wat voor ze kunt doen. Help ze met de dagelijkse bezigheden, zoals de boodschappen, zodat ze zelf niet de deur uit hoeven.

Wat je kunt doen bij kou

  • Kleed je in meerdere laagjes, zodat je jezelf goed isoleert en je warmte beter vast houdt.
  • Draag handschoenen en waterdichte schoenen met een goed profiel. Hiermee voorkom je dat je warmte kwijt raakt via je handen en voeten.
  • Zorg dat je voldoende eet en drinkt. Dit houdt je energie op peil en je blijft beter warm.
  • Check bij je buren of zij hulp nodig hebben bij kou of gladheid. Ga je zout strooien? Doe dit dan ook even bij hen.
  • Bied hulp aan voor mensen die zijn gestrand. Dat is niet alleen veilig, maar ook gezellig.
  • Houd de weersvoorspelling in de gaten.

Handige weetjes over kou

  • Als het echt koud is, neemt de controle over je lichaam af waardoor kans op ongevallen groter is.
  • Een borreltje om op te warmen, kan je echt beter laten staan. Alcohol verwijdt de bloedvaten. Hierdoor verlies je sneller warmte en krijg je het dus kouder.
  • De gevoelstemperatuur lager kan zijn dan de werkelijke temperatuur. Dit komt door warmteverlies van de huid door invloed van wind, kou en nattigheid. Hiervoor kan het veel kouder aanvoelen dan het is.
  • Onderkoeling en bevriezing van vingertopjes en tenen zijn de meest voorkomende klachten bij ernstige kou.

Toch door de kou overvallen? Lees wat je moet doen bij:

Meer tips nodig?

Gebruik de EHBO-app om alle informatie te vinden over wat je moet doen bij bijvoorbeeld onderkoeling.

-17 °C

landelijk laagste gevoelstemperatuur in 2018