Zo hebben we geholpen tijdens de coronacrisis
Een ongekende crisis vraagt om een ongekend antwoord. En de coronacrisis wás ongekend. Daarom startten we in maart 2020 onze grootste hulpoperatie in Nederland sinds de Watersnoodramp. We ondersteunden de zorg, hielpen bij het testen en vaccineren en boden voedselhulp aan mensen die hun inkomen kwijtraakten door de crisis. In Nederland, en op de Cariben.
Deze enorme hulpoperatie konden we uitvoeren dankzij onze fantastische vrijwilligers, én de steun partners, bedrijven, instellingen en donateurs. En daar zijn we enorm dankbaar voor. In de eindrapportage lees je precies hoe we met de donaties hebben kunnen helpen.
Blijven klaarstaan voor mensen in nood
Hoewel de grootste hobbels van de coronacrisis achter ons lijken te liggen, zijn nog niet alle zorgen voorbij. We helpen daarom nog op kleine schaal bij het vaccineren. En mocht het opnieuw nodig zijn, dan staan we natuurlijk klaar om te helpen.
478.000
uur hielpen onze vrijwilligers tijdens de coronacrisis in Nederland
Eindrapportage: alle hulp in cijfers
Een heel land in crisis: dat vraagt om een gigantische hulpoperatie. Van patiënten vervoeren tot helpen in de teststraten, van voedselpakketten tot daklozenopvang en van hulp bij het boodschappen doen tot mentale hulp voor jongeren: we zetten alles op alles om Nederland door de crisis te helpen.
Benieuwd wat we allemaal hebben gedaan? En hoe we jouw donatie voor coronahulp in Nederland hebben besteed? Lees het in de COVID-19-eindrapportage!
Lees de eindrapportage English versionEerdere rapportages en plannen
Tijdens de crisis hebben we regelmatig tussenrapportages opgesteld. Op die manier kon je continu controleren of jouw donatie goed besteed werd. Je vindt deze eerdere rapporten hieronder.
- Tussenrapportage 1,5 jaar hulpverlening:
Terugkoppeling hulpverlening maart 2020 – december 2021 |Download COVID-19- midterm report in English - Tussenrapportage 1 jaar hulpverlening:
Terugkoppeling hulpverlening maart 2020 – maart 2021
Een goede hulpoperatie begint natuurlijk bij een goed plan. De plannen voor onze coronahulpverlening download je hieronder.
- Aangepast actieplan na 1 jaar hulpverlening:
Nationaal Actieplan COVID-19 mei 2021 - Plan van aanpak coronahulp mei 2020:
Nationaal Actieplan COVID 19 mei 2020
Hoe heeft het Rode Kruis geholpen tijdens de coronacrisis?
Corona had een grote impact op de samenleving. Niet alleen dreigde de zorg overbelast te raken, ook raakten veel mensen plotseling hun inkomen kwijt. Om nog maar te zwijgen over alle mensen die zich eenzaam en geïsoleerd voelden. Het Rode Kruis kwam op verschillende manieren in actie in Nederland en op de Cariben.
Medische hulp
Zorgwerkers hebben ongekende prestaties geleverd in de strijd tegen het coronavirus. Zij konden rekenen op de hulp van het Rode Kruis. Voorbeelden van onze hulp:
- Tijdens grote piekmomenten in de zorg ondersteunen we zorginstellingen en zorgen we voor vervoer van patiënten.
- We hielpen bij het vaccineren en met EHBO op vaccinatielocaties.
- We ondersteunden bij het afnemen van coronatests in de teststraten.
Onderdak
Tijdens de coronacrisis waren dak- en thuislozen extra kwetsbaar. Zij konden zich moeilijk aan de hygiënemaatregelen houden en hadden geen plek om zich terug te trekken als ze ziek waren.
We ondersteunden gemeenten en andere organisaties bij de opvang van dak- en thuisloze mensen die geen veilige plek hadden om te slapen, te eten of in quarantaine te gaan. Naast veldbedden en hygiënekits zorgden we ook voor EHBO-vrijwilligers en gastheren en -vrouwen.
Voedselhulp
Door de coronacrisis hadden veel mensen plotseling geen inkomen meer. Het Rode Kruis ondersteunde hen met voedselhulp.
- We boden zelf voedselhulp samen met lokale organisaties.
- Onze vrijwilligers ondersteunden verschillende voedselbanken in het land. Zij hielpen bijvoorbeeld bij het samenstellen en verspreiden van voedselpakketten.
Overigens hebben veel mensen ook na de coronacrisis moeite om een maaltijd op tafel te zetten. Daarom bieden we ook nu voedselhulp in Nederland.
Psychosociale hulp
Veel mensen konden in crisistijd een luisterend oor gebruiken. Daarom boden we psychosociale ondersteuning.
- We richtten een hulplijn in om mensen een luisterend oor te bieden in coronatijd, en om ze te helpen bij praktische zaken zoals boodschappen doen.
- Onze quarantainecoaches hielpen mensen door een quarantaine heen.
- Speciaal voor jongeren gaven we voorlichting over beter in je vel zitten. Ook hebben we speciale kraskaarten voor ouderen ontwikkeld.