Om zoveel mogelijk hulp te kunnen bieden, is samenwerking met bedrijven voor het Rode Kruis cruciaal. Alleen dan lukt het om nóg meer mensen te beschermen, of te helpen bij rampen. Op de Bedrijvendag komen ze er achter welke samenwerking zij kunnen aangaan.
Zo’n honderd vertegenwoordigers van verschillende bedrijven kwamen dit jaar naar de Bedrijvendag. De vertegenwoordigers volgden onder meer sessies georganiseerd door partners van het Rode Kruis – FrieslandCampina en Albert Heijn – die het belang van deze samenwerking uitlegden. Tijdens deze sessies kregen andere bedrijven inzicht in hoe zij maatschappelijke impact kunnen vergroten, welke voordelen een samenwerking met het Rode Kruis biedt en hoe zij zelf actief kunnen bijdragen aan humanitaire hulp en veerkracht in de samenleving. Regelmatig vloeit uit dit soort kennismakingen een mooie samenwerking. Hiermee kunnen bedrijven en het Rode Kruis kennis, middelen en netwerken bundelen om noodhulp in Nederland en wereldwijd aan te pakken.
Roelof Hemmen is ambassadeur van het Rode Kruis en sprak met vertegenwoordigers op deze dag.“Bedrijven hebben geld en willen vaak goede dingen doen. Het Rode Kruis doét iets goed en heeft nooit geld genoeg”, vertelt hij. “Er zijn vandaag hele grote ondernemingen, die heel veel geld schenken en dingen laten gebeuren, maar er zijn ook kleine bedrijven, die een relatief klein bedrag aan het Rode Kruis schenken. Het is alle twee even waardevol.”
Samenwerken om mensen te helpen
Een van de deelnemers tijdens het evenement is Floor Bregman van Corendon. Zij ziet de samenwerking met het Rode Kruis als zeer waardevol en zet dat graag voort: “Als bedrijf kun je eigenlijk niet opereren zonder dat je goed om je heen kijkt naar wat er gebeurt en wat jouw impact en verantwoordelijkheid daarin is”, legt Floor uit. “Ik denk dat het Rode Kruis voor ons daar een hele goede partner in is.”
Vrienden van het Rode Kruis
Naast de partnerschappen met grote corporate organisaties, werkt het Rode Kruis veel samen met het MKB. Als Vriend van het Rode Kruis helpt een bedrijf mensen die nu in nood zijn, maar wordt ook geïnvesteerd in innovatieve oplossingen. Ze zorgen ervoor dat meer mensen in Nederland een warme maaltijd op tafel kunnen zetten. En door vooraf te investeren in duurzame oplossingen worden kwetsbare gemeenschappen geholpen zich te beschermen tegen de impact van rampen.