Je hebt ze vast wel gezien de afgelopen dagen: beelden van onze hulpverleners die mensen onder het puin vandaan halen na de verschrikkelijke aardbeving in Syrië en Turkije. Of waarop je ziet dat we eten, tenten en dekens uitdelen. Maar wist je dat we achter de schermen nog veel meer doen om te zorgen dat mensen zo snel mogelijk de juiste hulp krijgen? Zes soorten hulpverlening die je niet direct ziet, maar die wel enorm belangrijk zijn bij een ramp.
1. Zorgen dat we voorbereid zijn
Draaiboeken, plannen en protocollen. Ze klinken misschien als saaie stapels papier die onderin een bureaula liggen, maar tijdens een ramp kunnen goede plannen en heldere processen zorgen dat we meer levens kunnen redden.
Rode Kruis-verenigingen wereldwijd zijn continu bezig om zich voor te bereiden op een mogelijke ramp. Ze stellen vast welke rampen kunnen gebeuren in het land, en bereiden zich daarop voor. Dit doen ze door hulpverleners te trainen, voorraden aan te leggen, afspraken te maken met andere organisaties en draaiboeken te maken.
Carla Jonkers, manager van de Disaster Response Unit bij het Nederlandse Rode Kruis: “Zo’n voorbereiding is ontzettend belangrijk. Hierdoor kunnen we heel snel in actie komen als er iets gebeurt. De Rode Halve Maan in Turkije weet bijvoorbeeld dat er een groot risico is op aardbevingen in het land, en daarom hadden ze hiervoor al protocollen klaar en waren er bijvoorbeeld voorraden met hulpgoederen. Daardoor zagen we op maandagochtend dat onze mensen en de hulpgoederen heel snel in het rampgebied waren.”
2. Noden in kaart brengen
Het maakt niet uit in welk land het is gebeurd: na een grote ramp duurt het nooit lang voordat je Rode Kruis-hulpverleners ziet rondlopen met vragenlijsten op tablets en telefoons. Zo vlak na een ramp lijkt misschien een gek moment voor administratieve klusjes, maar toch is dit werk hartstikke belangrijk.
Die hulpverleners zijn namelijk bezig om de noden te inventariseren. Dit betekent dat ze aan zoveel mogelijk slachtoffers van de ramp vragen welke hulp zij het hardste nodig hebben. Hebben ze een huis, is er voldoende te eten, kunnen ze bij een arts terecht?
Door de noden goed in kaart te brengen, kunnen we zo snel mogelijk de hulp en spullen sturen waar mensen écht iets aan hebben. Zo voorkomen we bijvoorbeeld dat we pannen sturen, terwijl mensen helemaal geen keuken meer hebben. Ook stellen we op deze manier vast welke ondersteuningsprojecten nodig zijn op middellange termijn.
3. Satellietbeelden analyseren
Wist je dat je na een ramp ook impact kunt maken vanachter een laptop op duizenden kilometers afstand? Dat kan door een analyse te maken van satellietbeelden van het rampgebied. Door de beelden van voor en na een aardbeving te vergelijken, brengen we in kaart waar er veel schade is.
Dit is niet alleen interessant achteraf, maar kan ook tijdens de hulpoperatie heel belangrijk zijn. Dankzij dit soort analyses kunnen we zien waar we onze hulpverleners en -goederen naartoe moeten sturen.
4. Hulp bij het herstellen van de vitale infrastructuur
Na een grote ramp is het belangrijk om onmiddellijk in kaart te brengen hoe het gesteld is met de vitale infrastructuur. Hiermee bedoelen we onder andere ziekenhuizen, elektriciteit en water. De lokale overheid kijkt hiernaar en schakelt vaak de hulp in van organisaties zoals het Rode Kruis. We helpen dan om te zorgen dat mensen zo snel mogelijk toegang krijgen tot veilig drinkwater en medische zorg.
Carla Jonkers legt uit hoe belangrijk dat is: “Je kunt mensen onder het puin vandaan halen, maar als er geen ziekenhuis is om zwaargewonden te verzorgen, dan sterven ze alsnog. En als er geen veilig drinkwater is in het gebied, dan is de ramp niet te overzien wanneer er bijvoorbeeld cholera uitbreekt . Dus het is cruciaal dat we niet alleen mensen helpen op de plek van de ramp, maar dat we tegelijkertijd zorgen dat de vitale infrastructuur zo snel mogelijk functioneert.”
5. Psychosociale ondersteuning
Een trilling, een vreselijk kabaal, een stofwolk, en dan is plotseling niets meer hetzelfde. Een zware aardbeving gaat mensen niet in de koude kleren zitten. Daarom zorgen onze hulpverleners niet alleen voor levensreddende hulp, maar ook voor mentale steun. Ze bieden slachtoffers een arm om de schouders en een luisterend oor. Daarnaast zorgen we dat onze eigen hulpverleners steun krijgen bij het verwerken van alle gebeurtenissen.
6. Plannen maken voor de langere termijn
Helaas is een ramp zoals een zware aardbeving voor veel mensen vaak nog maar het begin van veel ellende. Want hoe moet dat verder als je alles bent kwijtgeraakt?
Daarom gaan we in de eerste weken na de ramp aan de slag met het maken van plannen voor de langere termijn. Daarbij maken we handig gebruik van alles wat we tot dan toe in kaart hebben gebracht, bijvoorbeeld de satellietbeelden en de inventarisatie van de nood. Op die manier maken we een goed plan om mensen ook in de komende maanden de hulp te bieden die ze nodig hebben.
In actie na de aardbeving in Syrië en Turkije
Het Rode Kruis helpt de slachtoffers van de aardbeving in Syrië en Turkije. Achter én voor de schermen, want we zorgen ook voor zoekacties, medische hulp en voedsel. Wil je onze hulp steunen? Dat kan met een donatie op Giro 7244.