Word vrijwilliger Doneer

Ai: meningsverschillen over corona. Zo kun je ermee omgaan

Geplaatst op: 23 december 2021

De coronapandemie is langzaamaan veranderd in een wedstrijdje discussievoeren voor gevorderden. Wel of geen prik? QR-code: ja of nee? En moeten die scholen dicht? Meningsverschillen kunnen vervelende situaties opleveren. Want wat als een van je beste vrienden of familieleden anders over deze hele situatie denkt dan jij? Rode Kruis-psychologen Madelon Bronner en Esmée Pluijmers geven drie manieren om ermee om te gaan.

Optie 1: Agree to disagree

Agree to disagree. Oftewel: accepteer samen dat jullie een ander standpunt hebben en het niet eens gaan worden. “En realiseer je ook dat je het waarschijnlijk over veel meer dingen niet eens bent dan alleen coronamaatregelen. En dat jullie dat óók nooit uit elkaar heeft gedreven,” zegt Esmée. De een is voor Ajax, de ander voor Feyenoord? Dat is vaak niet erg. Eet de een vlees, terwijl de ander vegan is? Ook dat levert vaak geen breuk op. “Dus respecteer elkaars mening en focus je op de positieve punten van jullie relatie. Je kunt zelfs afspreken om het nooit meer over corona te hebben, dat is soms heel verfrissend.”

lachen met elkaar in gesprek gaan rode kruis skipdecoronadip
Focus je op jullie overeenkomsten.

Optie 2: In gesprek gaan

Deins je al terug bij het idee van een goed gesprek over jullie verschillende standpunten? Dan is het waarschijnlijk verstandig om voor agree to disagree te gaan. Maar als je denkt dat je de kalmte hebt om naar iemand te luisteren, is een gesprek een hele goede en mooie optie. “Mensen willen zich gehoord voelen”, verklaart Esmée. “Als iemand zich niet gehoord voelt, dan gaat diegene vaak nog harder roepen in de hoop dat hij dan wél wordt gehoord. Als jij je kunt verplaatsen in de ander, naar de ander kunt luisteren en het standpunt van de ander kunt begrijpen, ook al ben je het er niet mee eens, dan voelt de ander zich gehoord. Dat is heel waardevol.”

Maar dat is moeilijker dan het lijkt. Vooral omdat je al snel vervalt in het geven van je eigen mening. “Je kunt om te beginnen proberen om alleen maar te luisteren, zonder oordeel of advies. Je kunt ook afspreken dat jullie allebei een paar minuten ongestoord uitleg kunnen geven bij je standpunt, zonder dat de ander ertussen mag komen,” geeft Madelon als tip.

Vaak merk je dat met een rustig gesprek de emotie rondom het meningsverschil een stuk minder wordt. Het zorgt ervoor dat de spanning tussen jullie verdwijnt. Esmée: “Proberen de ander te begrijpen en elkaars positie en mening respecteren is het allerbelangrijkst. En dan kan je altijd nog terug naar optie 1.”

Optie 3: Laat het thema rusten

Je kunt er ook gewoon voor kiezen om het hele thema links te laten liggen en het over héle andere zaken te gaan hebben. Focus je op de overeenkomsten die jullie delen. Jullie liefde voor de meest slechte series bijvoorbeeld, of de natuur, of het liefdesleven, ook altijd goed. Manon: “Het is heerlijk praten met iemand over iets waar je heel erg dezelfde mening over hebt. Dat versterkt de relatie. En eigenlijk doe je dat altijd al met je vrienden.”

Als je er niet uitkomt

En wat als dat allemaal toch niet lukt? “Dan moet je goed bedenken wat je relatie is met de persoon met wie je botst”, zegt Esmée. “Vraag jezelf af: wil ik deze persoon hoe dan ook in mijn leven houden? Als je toch al geen toekomst in de relatie zag, is het waarschijnlijk beter om er geen moeite in te stoppen en allebei een eigen weg te gaan.” Maar laten we hopen dat dat niet hoeft en dat iedereen elkaar de komende tijd weer weet te vinden. Hoe moeilijk dat soms ook is.

Ook wij gingen deze week in gesprek. Niet over meningsverschillen, maar over iets wat we allemaal gemeen hebben: we hebben het allemaal weleens zwaar, en we vinden het allemaal fijn als iemand ons een luisterend oor biedt.

Skip je coronadip met het Rode Kruis!

Thuisblijven, meningsverschillen, piekeren over de toekomst: de coronatijd is niet altijd even makkelijk. Skip je coronadip met het Rode Kruis! Tijdens de hele lockdown delen we tips en tricks om beter in je vel te zitten. Volg ons op Instagram en lees meer tips van onze psychologen op onze website.

Wil je meer weten over mentale gezondheid?