Word vrijwilliger Doneer

Omgaan met stress in tijden van corona

Geplaatst op: 18 maart 2020

Tijdens een crisis is het normaal om je verdrietig, gespannen, onzeker of bang te voelen. Heb je last van deze gevoelens? Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om je beter te voelen.

Praten helpt

Vaak helpt het al om erover te praten met andere mensen. Omdat het nu belangrijk is om op veilige afstand van elkaar te blijven, zijn bellen, appen of skypen een goede optie. Dus pak de telefoon en bel een familielid of een goede vriend of vriendin.

Je kunt ook de Rode Kruis Hulplijn bellen. Deze is ook beschikbaar voor mensen die geen Nederlands spreken. Zij kunnen een (voice-)bericht sturen naar onze WhatsApp-Hulplijn. Ze worden dan teruggebeld in hun eigen taal. Deze service is momenteel beschikbaar in het Marokkaans-Arabisch, Tamazight (Berbers), Turks, Portugees en Chinees (Mandarijn en Kantonees).

Juiste (hoeveelheid) informatie

Kijk en luister niet constant naar nieuwsupdates over het coronavirus. Dit kan je zorgen en stress verergeren. Zoek afleiding in dingen waar je vrolijk van wordt. Lees bijvoorbeeld een leuk boek of kijk je favoriete serie.

Besef verder dat niet alle informatie over het coronavirus correct is. Check altijd de informatiebron en let goed op bij het interpreteren van cijfers en grafieken. Betrouwbare bronnen zijn onder andere het RIVM en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Doe dingen waar je rustig van wordt

Doe de dingen waar je normaal ook blij of rustig van wordt. Wat helpt jou in een andere stressvolle situatie? Voel jij je goed na een yoga- of meditatiesessie, een intensieve work-out of stort je je liever op een creatieve hobby? Kies de activiteit die voor jou het beste werkt.

Zorg goed voor jezelf

Zorg ervoor dat je gezond blijft, ook als je binnen moet blijven. Eet gezond en zorg voor voldoende nachtrust en beweging. Een dagelijkse vaste routine helpt hierbij. Vergeet verder niet je sociale contacten te onderhouden, met je familie en vrienden thuis én op afstand. Lees ook eens onze tips voor het doorkomen van een thuisquarantaine.

Rode Kruis Hulplijn

Heb je een luisterend oor, advies of extra hulp nodig? Bijvoorbeeld omdat je in quarantaine of thuisisolatie zit? Dan kun je contact opnemen met de Rode Kruis Hulplijn (070-4455 888). Dit nummer is van maandag t/m vrijdag bereikbaar tussen 9:00 – 17:00 uur. Mensen die geen Nederlands spreken, kunnen gebruikmaken van de WhatsApp-Hulplijn.

Wil je meer weten over mentale gezondheid?