Word vrijwilliger Doneer

Rode Kruis schaalt WhatsApp-Hulplijn voor anderstaligen op

Geplaatst op: 13 oktober 2020

Oproep aan familieleden om niet-Nederlandstaligen te informeren over coronavirus

Het Rode Kruis schaalt haar WhatsApp-Hulplijn voor anderstaligen op. De hulporganisatie maakt zich zorgen om een groep van niet-Nederlandstalige mensen, die soms minder goed geïnformeerd blijken te zijn over het coronavirus. Tijdens en na de persconferentie van premier Rutte vanavond zitten extra hulpverleners achter de WhatsApp-Hulplijn, omdat de hulporganisatie merkt dat er een groep mensen is waarvoor de coronamaatregelen niet duidelijk zijn. Door een betere informatievoorziening wil het Rode Kruis deze mensen helpen om te voorkomen dat ze ziek worden en om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De Rode Kruis WhatsApp-Hulplijn is vanavond tot 22.00 uur bereikbaar in de volgende talen: Turks (06-48158053), Arabisch (06-48158055), Tamazight (06-48158055), Chinees (06-48158057) en Portugees (06-48158083). Verder is deze hulplijn dagelijks bereikbaar van 09.00 – 17.00 uur.

Het Rode Kruis gaat ook via sociale media de doelgroep van niet-Nederlandstaligen gerichter benaderen om hen beter uitleg te geven over de coronamaatregelen of ze eventueel door te verwijzen naar de juiste instanties. Ook doet de hulporganisatie een dringende oproep aan mensen die de Nederlandse taal machtig zijn om hun niet-Nederlandstalige familieleden actief te informeren over de maatregelen rond het coronavirus of hen juist te wijzen op de Whatsapp-Hulplijn van het Rode Kruis.

“Uit een van de gesprekken die wij via de Whatsapp-Hulplijn binnenkregen, bleek dat een moeder al meer dan een week in quarantaine zat en haar kinderen niet meer durfde te knuffelen, terwijl niemand in het gezin symptomen van het coronavirus had. De vrouw dacht dat je in Nederland direct in quarantaine moest. Of de meneer die een berichtje insprak dat hij verkouden was, maar dacht dat hij met een mondkapje op toch nog een bezoekje aan de moskee kon brengen,” vertelt Faiza El Khayari, projectleider van de Rode Kruis Hulplijn en de WhatsApp-Hulplijn. “Bij het Rode Kruis helpen we iedereen, dus ook mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn. Het laat goed zien waar wij als organisatie voor staan; in tijden van nood, staat niemand alleen,” zegt Faiza El Khayari.

Meer vragen over quarantaine

“We merken ook dat bellers de Rode Kruis Hulplijn (070 – 44 55 888) weer steeds meer weten te vinden met vragen over (de maatregelen rondom) het coronavirus of vragen over (thuis)quarantaine. De Rode Kruis-hulpverleners achter de telefoon geven antwoorden op vragen, geven steun, bieden een luisterend oor en kunnen in sommige gevallen ook praktische hulp regelen,” aldus Faiza El Khayari. Zo kwamen er de afgelopen dagen veel vragen over wel of niet mogen reizen in Nederland, het verzoek van de werkgever om toch te komen werken terwijl iemand zich niet lekker voelt en of testen bij verkoudheid nodig is. Op de website van het Rode Kruis staan ook tips voor (thuis)quarantaine.

Als eerste op de hoogte van nieuws van het Rode Kruis? Volg ons op Twitter en meld je aan voor de perslijst.

Op de hoogte blijven over het Rode Kruis?

Volg ons via Twitter of meld je aan voor de perslijst. Vragen over dit bericht?

Neem contact op met een woordvoerder

Meest recente berichten