Wanneer moet je 112 bellen? En kan dat in heel Europa? En wat moet je eigenlijk zeggen? Dit moet je weten over het alarmnummer 112.
1. Wanneer moet je 112 bellen?
Wanneer je denkt dat de hulpdiensten met spoed nodig zijn mag je 112 bellen. Twijfel je of de situatie ernstig genoeg is? Ook dan kan je het alarmnummer bellen. De centralist beoordeelt vervolgens of het acuut genoeg is om de hulpdiensten te sturen. In deze gevallen bel je altijd 112:
- Bij ernstige problemen op straat, in bedrijven of in de openbare ruimte
- Wanneer iemand bewusteloos is, zowel mét als zonder ademhaling
- Bij ernstige allergische reacties (anafylaxie), hevige benauwdheid en het inademen van hete gassen of lucht, rook of vuur (inhalatietrauma)
- Als iemand pijn op de borst of onbekende hartklachten heeft
- Bij shock, of bij ophoesten of braken van bloed
- Bij hevige hoofdpijn na een ongeval, beroerte of epileptische aanval
- Als iemand suf wordt bij onderkoeling of oververhitting
- Bij ernstige brandwonden
Bij minder ernstige situaties kun je de huisarts of spoedpost bellen. De telefonist beoordeelt de situatie en kan indien nodig alsnog een ambulance bellen of je doorsturen naar de spoedeisende hulp van een ziekenhuis.
2. Geen beltegoed of bereik? Geen probleem!
Bellen naar 112 is gratis. Ook als je geen beltegoed meer hebt of wanneer je over je maandelijkse limiet heen bent, kun je in Nederland het noodnummer bellen. Zelfs zonder simkaart.
Netwerkproviders in Nederland hebben met elkaar afgesproken dat zij de noodoproepen van elkaar overnemen. Hierdoor kun je altijd 112 bellen, ook als je bij je eigen provider geen bereik hebt. De 112-oproepen krijgen bovendien altijd voorrang boven andere gesprekken.
3. Ook sms-en is een optie
Bij een noodgeval kun je ook een sms sturen naar 112. Je moet je dan wel eerst even aanmelden. Stuur hiervoor een sms met het woord ‘aanmelden’ naar 112. Je krijgt dan een sms terug en wordt gevraagd om ‘aanmelden akkoord’ te sturen. Daarna kun je sms’en met de alarmcentrale over noodsituaties.
4. Er is een speciale 112-app
Via de app ‘112NL’ kun je appen én sms’en naar de alarmcentrale. Door de app te gebruiken, krijgt de alarmcentrale direct allerlei informatie. Bijvoorbeeld je naam en welke hulpdienst je nodig hebt. De app is beschikbaar voor Android en iOS.
5. Het nummer 112 is bereikbaar in bijna heel Europa
112 is het alarmnummer in vrijwel heel Europa. Het noodnummer werkt in alle landen in de Europese Unie, maar ook in Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Sommige landen buiten Europa hebben ook hetzelfde noodnummer. Bijvoorbeeld Australië, China, Egypte en Canada. Wanneer je in het buitenland 112 belt, krijg je de meldcentrale van het land waarin je op dat moment bent.
En daarnaast: mobiele telefoons sturen automatisch je locatie door als je 112 belt. Op die manier weten de hulpdiensten direct waar ze heen moeten.
6. Je kunt je telefoon het beste op luidspreker zetten
In een noodsituatie is 112 bellen vaak een van de eerste dingen die je doet. Maar als je daarna een slachtoffer wilt gaan helpen, wil je je handen vrij hebben. Zet daarom je telefoon op luidspreker. Dan kun jij hulp verlenen terwijl de centralist je instructies geeft.
7. Een 112-centralist van de ambulancedienst is altijd een verpleegkundige
Wanneer je 112 belt, geef je zo kalm mogelijk door wat er aan de hand is, waar er hulp nodig is en of je de politie, brandweer of ambulance nodig hebt. De medewerker van de centrale meldkamer verbindt je vervolgens door met de juiste hulpdienst in de buurt. Krijg je de ambulancedienst aan de telefoon? Dat is in Nederland altijd een verpleegkundige. Die heeft een speciale opleiding gevolgd om in de meldkamer aan de slag te kunnen.
Twijfel je wat je moet doen? Check de gratis EHBO-app!
In de gratis EHBO-app van het Rode Kruis vind je per EHBO-situatie en letsel wat je moet doen. Hierin staat ook of je 112 of de huisarts of huisartsenpost moet bellen. Zo weet je dus precies wat je moet doen. Heb je de Rode Kruis EHBO-app nog niet? Download ‘m nu!