Word vrijwilliger Doneer

Handige dingen om te weten over alarmnummer 112

Geplaatst op: 11 februari 2021

Vandaag (11-2) staat in het teken van alarmnummer 112. Het is belangrijk dat je weet in welke situaties je 112 belt, en wat je kunt verwachten. Het nummer ken je ongetwijfeld, maar kende je deze feitjes over het alarmnummer al?

Geen beltegoed? Geen probleem!

Als je geen beltegoed meer hebt, kun je in Nederland alsnog het noodnummer bellen. Bellen naar 112 is bovendien gratis. Ook zonder simkaart of met een ongeldige simkaart kun je het alarmnummer bellen. Netwerkproviders in Nederland hebben met elkaar afgesproken dat zij de noodoproepen van elkaar overnemen. Hierdoor kun je altijd 112 bellen, ook als je bij je eigen provider geen bereik hebt. Alle 112-oproepen krijgen voorrang boven andere gesprekken.

112 is bereikbaar in bijna heel Europa

112 is het alarmnummer in vrijwel heel Europa. Het noodnummer werkt in alle landen die in de Europese Unie zitten, maar ook in bijna alle andere Europese landen. Dus ook in Zwitserland bel je het bekende noodnummer bij noodgevallen, net als in het Verenigd Koninkrijk na de Brexit. Sommige landen buiten Europa hebben ook hetzelfde noodnummer. Bijvoorbeeld Australië, China, Egypte en Canada. Wanneer je in het buitenland 112 belt, krijg je de meldcentrale van het land waarin je je bevindt.

Zet je telefoon op de luidspreker

In een noodsituatie is 112 bellen vaak een van de eerste dingen die je doet. Maar als je daarna een slachtoffer wilt gaan helpen, wil je je handen vrij hebben. Zet daarom je telefoon op luidspreker. Dan kun jij hulp verlenen terwijl de centralist je aan de andere kant van de lijn instructies geeft.

Een 112-centralist van de ambulancedienst is altijd een verpleegkundige

Wanneer je 112 belt, geef je door wat er aan de hand is, waar er hulp nodig is en of je politie, brandweer of ambulance nodig hebt. De medewerker van de centrale meldkamer verbindt je vervolgens door met de juiste hulpdienst in de buurt. Krijg je een 112-meldkamercentralist van de ambulancedienst aan de telefoon? Dat is in Nederland altijd een verpleegkundige. De centralist heeft een speciale opleiding gevolgd om in de meldkamer aan de slag te kunnen.

Weet wanneer je 112 moet bellen

Je belt het alarnummer 112 voor spoedeisende hulp. Bijvoorbeeld als jij of iemand anders dringend medische hulp nodig heeft. Toch is het soms lastig om te beoordelen of je voor een situatie 112 moet bellen of bijvoorbeeld de huisarts. In deze gevallen moet je altijd 112 bellen:

  • Bij ernstige problemen op straat, in bedrijven of in de openbare ruimte
  • Als iemand bewusteloos is
  • Bij ernstige allergische reacties (anafylaxie), hevige benauwdheid en het inademen van hete gassen of lucht, rook of vuur (inhalatietrauma)
  • Als iemand pijn op de borst of onbekende hartklachten heeft
  • Bij shock, ophoesten of braken van bloed met veel bloedverlies
  • Bij hevige hoofdpijn na een ongeval, beroerte of epileptische aanval
  • Als iemand suf wordt bij onderkoeling of oververhitting
  • Bij ernstige tweede- en derdegraads brandwonden

Twijfel je wat je moet doen? Check de EHBO-app!

In de EHBO-app van het Rode Kruis vind je per EHBO-situatie en letsel wat je moet doen. Hierin staat dus ook of je 112 of de huisarts of huisartsenpost moet bellen. Zo weet je dus precies wat je moet doen! Heb je de Rode Kruis EHBO-app nog niet? Download deze vandaag nog!

Wil je meer weten over EHBO en gezondheid?