Wanneer moet je 112 bellen? En kan dat in heel Europa? En wat moet je eigenlijk zeggen? Dit moet je weten over het alarmnummer 112.
1. Geen beltegoed? Geen probleem!
Bellen naar 112 is gratis. Als je geen beltegoed meer hebt, kun je in Nederland alsnog het noodnummer bellen. Zelfs zonder simkaart.
Netwerkproviders in Nederland hebben met elkaar afgesproken dat zij de noodoproepen van elkaar overnemen. Hierdoor kun je altijd 112 bellen, ook als je bij je eigen provider geen bereik hebt. De 112-oproepen krijgen bovendien altijd voorrang boven andere gesprekken.
2. Je kunt ook sms-en
Bij een noodgeval kun je ook een sms sturen naar 112. Je moet je dan wel eerst even aanmelden. Stuur hiervoor een sms met het woord ‘aanmelden’ naar 112. Je krijgt dan een sms terug en wordt gevraagd om ‘aanmelden akkoord’ te sturen. Daarna kun je sms’en met de alarmcentrale over noodsituaties.
3. Er is een speciale 112-app
Via de app 112NL kun je appen én sms’en naar de alarmcentrale. Door de app te gebruiken, krijgt de alarmcentrale direct allerlei informatie. Bijvoorbeeld je naam en welke hulpdienst je nodig hebt. De app is er voor Android en iOS.
4. De alarmcentrale ziet je locatie als je belt
Mobiele telefoons sturen automatisch je locatie door als je 112 belt. Op die manier weten de hulpdiensten direct waar ze heen moeten.
5. Het nummer 112 is bereikbaar in bijna heel Europa
112 is het alarmnummer in vrijwel heel Europa. Het noodnummer werkt in alle landen in de Europese Unie maar ook in Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Sommige landen buiten Europa hebben ook hetzelfde noodnummer. Bijvoorbeeld Australië, China, Egypte en Canada. Wanneer je in het buitenland 112 belt, krijg je de meldcentrale van het land waarin je je bevindt.
6. Je kunt je telefoon vaak het beste op luidspreker zetten
In een noodsituatie is 112 bellen vaak een van de eerste dingen die je doet. Maar als je daarna een slachtoffer wilt gaan helpen, wil je je handen vrij hebben. Zet daarom je telefoon op luidspreker. Dan kun jij hulp verlenen terwijl de centralist je instructies geeft.
7. Een 112-centralist van de ambulancedienst is altijd een verpleegkundige
Wanneer je 112 belt, geef je door wat er aan de hand is, waar er hulp nodig is en of je politie, brandweer of ambulance nodig hebt. De medewerker van de centrale meldkamer verbindt je vervolgens door met de juiste hulpdienst in de buurt. Krijg je de ambulancedienst aan de telefoon? Dat is in Nederland altijd een verpleegkundige. Die heeft een speciale opleiding gevolgd om in de meldkamer aan de slag te kunnen.
8. In deze gevallen moet je altijd bellen
Soms is het lastig om te beoordelen of je voor een situatie 112 moet bellen of bijvoorbeeld de huisarts. In deze gevallen moet je altijd 112 bellen:
- Bij ernstige problemen op straat, in bedrijven of in de openbare ruimte
- Als iemand bewusteloos is
- Bij ernstige allergische reacties (anafylaxie), hevige benauwdheid en het inademen van hete gassen of lucht, rook of vuur (inhalatietrauma)
- Als iemand pijn op de borst of onbekende hartklachten heeft
- Bij shock, ophoesten of braken van bloed met veel bloedverlies
- Bij hevige hoofdpijn na een ongeval, beroerte of epileptische aanval
- Als iemand suf wordt bij onderkoeling of oververhitting
- Bij ernstige brandwonden
Bij minder spoedeisende zaken bel je huisarts of spoedpost. De telefonist beoordeelt de situatie en kan als dat nodig is een ambulance bellen of je doorsturen naar de spoedeisende hulp van een ziekenhuis.
Twijfel je wat je moet doen? Check de gratis EHBO-app!
In de EHBO-app van het Rode Kruis vind je per EHBO-situatie en letsel wat je moet doen. Hierin staat ook of je 112 of de huisarts of huisartsenpost moet bellen. Zo weet je dus precies wat je moet doen! Heb je de Rode Kruis EHBO-app nog niet? Download deze vandaag nog!