Word vrijwilliger Doneer

Word collectant!

Heb je in de week van 13 tot 19 juni een paar uurtjes over? Doe mee aan de jaarlijkse collecteweek van het Rode Kruis en steun ons lokale werk. Samen met duizenden andere collectanten ga je die week op pad in je eigen buurt. Je haalt voor het Rode Kruis geld op voor activiteiten in jouw regio. Geef je op.

Let op: De digitale collectebussen blijven open tot 1 juli.

Wat doen we met collectegeld?

Juist in deze crisistijd is de hulp van het Rode Kruis hard nodig. Met 188 lokale afdelingen is het Rode Kruis altijd dichtbij. Dankzij jou kan het Rode Kruis in jouw regio…

  • GGD’s en ziekenhuizen blijven ondersteunen;
  • Slachtoffers bij evacuaties in Nederland opvangen;
  • Een luisterend oor bieden;
  • Voedselpakketten en boodschappenkaarten verspreiden aan mensen die dat nodig hebben;

Heb je meer dan een paar uurtjes over?

Heb je meer tijd en hou je van plannen en coördineren? In de weken voorafgaand aan de collecte hebben we mensen nodig die twee à vier uur per week kunnen helpen als collectecoördinator. Wil je eerst meer over collectecoördinator weten? Stuur ons een mail voor meer informatie.

Veelgestelde vragen

  • Liever huis-aan-huis collecteren?

    Dat kan tijdens de collecteweek van 13 t/m 19 juni. Het kost ongeveer twee uur van je tijd. Je wordt dan ingedeeld bij een wijk bij jou in de buurt.

    Nadat je je hebt aangemeld, neemt de Rode Kruis-afdeling bij jou in de buurt contact met je op. De collectecoördinator stemt met je af in welke straten je mag collecteren. De coördinator zorgt er ook voor dat je vóór het begin van de collecteweek een collectebus met een legitimatiebewijs met iDEAL QR-code ontvangt.

    Als je langs de deuren gaat, kunnen mensen doneren door contant geld in de collectebus te doen, maar ook door de iDEAL QR-code te scannen met hun telefoon. Achteraf laten we je weten hoeveel je in totaal hebt opgehaald.

    Heb je nog vragen? Stel ze gerust via collecte@redcross.nl.

  • Kan ik er ook voor kiezen om alleen huis-aan-huis te gaan collecteren?

    Natuurlijk vinden we het fijn als je zowel huis-aan-huis als digitaal collecteert, maar de keuze is aan jou.

    Nadat je je hebt aangemeld, neemt de Rode Kruis-afdeling bij jou in de buurt contact met je op. De collectecoördinator stemt met je af in welke straten je mag collecteren. De coördinator zorgt er ook voor dat je vóór het begin van de collecteweek een collectebus met een legitimatiebewijs met iDEAL QR-code ontvangt.

    Als je langs de deuren gaat, kunnen mensen doneren door contant geld in de collectebus te doen, maar ook door de iDEAL QR-code te scannen met hun telefoon. Achteraf laten we je weten hoeveel je in totaal hebt opgehaald.

    Heb je nog vragen? Stel ze gerust via collecte@redcross.nl.

  • Kan ik ervoor kiezen om alleen digitaal te collecteren?

    Natuurlijk vinden we het fijn als je zowel huis-aan-huis als digitaal collecteert, maar de keuze is aan jou.

    Je kunt ervoor kiezen om alleen digitaal te collecteren. Dit kun je ook doorgeven aan de collectecoördinator van jouw Rode Kruis afdeling.

  • Kan ik zelf bepalen wanneer ik ga collecteren?

    De collecteweek van het Rode Kruis vindt plaats van 13 t/m 19 juni 2021. Je mag zelf bepalen op welke momenten je in die week met de collectebus langs de deuren gaat collecteren.

    De digitale collectebussen zullen rond 3 juni live gaan. Je kunt dan direct starten met het delen van je digitale collectebus via Whatsapp, LinkedIn, e-mail en Facebook. De digitale collectebussen zullen open blijven tot eind juni.

  • Krijg ik een vergoeding voor het collecteren?

    Nee, het collecteren gebeurt op vrijwillige basis.

  • Waar wordt de opbrengst van mijn (digitale) collectebus aan besteed?

    De opbrengst van de collecte gaat vooral naar het werk van het Rode Kruis in Nederland. Maar een gedeelte kan ook worden gebruikt voor internationale projecten als jouw lokale afdeling daarvoor kiest

  • Collecteer ik niet voor het salaris van de directeur?

    Nee, 100% van het opgehaalde geld gaat naar de hulpverleningsactiviteiten van de lokale afdelingen van het Rode Kruis. Er gaat dus geen euro van de collecte naar het salaris van de directeur!

  • In hoeverre is er controle op een goede besteding van het geld?

    Er wordt op verschillende manieren gecontroleerd of het geld dat binnenkomt wel goed wordt besteed. In de eerste plaats is er jaarlijks een accountantscontrole om vast te stellen of de boekhouding wel klopt. Bovendien is het Rode Kruis aangesloten bij het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF). Om het CBF-keurmerk te krijgen moeten we jaarlijks inzicht geven in onze inkomsten en uitgaven. Het CBF controleert of de kosten die zijn gemaakt om het geld te werven, binnen de perken blijven. En de belangrijkste controle is natuurlijk die vanuit het publiek: we vinden het belangrijk om de samenleving te laten zien wat we doen en voor wie. Dat doen we bijvoorbeeld met onze website, voorlichtingscampagnes, ons ledenblad, folders en jaarverslagen.