Word vrijwilliger Doneer

Veelgestelde vragen

Rode Kruis algemeen

  • Wat is jullie algemene rekeningnummer?

    Ons algemeen rekeningnummer is giro 881, NL33 INGB 0000 0008 81.

  • Waarom communiceren jullie vaak een GIRO-nummer en geen IBAN-nummer?

    Een IBAN-nummer is lang en lastig te onthouden, helemaal als het snel in beeld komt in bijvoorbeeld een korte televisiereclame. We kiezen er daarom meestal voor om op TV en radio te verwijzen naar het GIRO-rekeningnummer en rodekruis.nl. Op onze website is het IBAN-nummer altijd terug te vinden, evenals in diverse advertenties in de kranten die we ook vaak inzetten bij een campagne.

  • Waarom gebruiken jullie verschillende rekeningnummers?

    Helaas wisselen rampen elkaar in hoog tempo af en duren met name conflicten zoals in Syrië of Jemen jaren voort. Hierdoor zamelen we vaak voor verschillende rampen en conflicten tegelijkertijd geld in.

    Om geld dat gedoneerd wordt voor Jemen ook echt te besteden aan onze hulpverlening in Jemen en niet aan bijvoorbeeld de hulpverlening op Sint-Maarten, gebruiken we voor iedere ramp een specifiek rekeningnummer. Hierdoor blijven de geldstromen ook in onze financiële administratie volledig gescheiden.

  • Ik heb kleding die ik graag wil doneren aan het Rode Kruis. Waar kan ik deze kleding kwijt?

    Wat fijn dat je kleding aan ons wilt doneren. We werken samen met het textielverwerkingsbedrijf Sympany dat het Rode Kruis per gedoneerde kilo kleding een financiële bijdrage geeft. Daarnaast krijgt je kleding een tweede leven doordat deze wordt verkocht of gerecycled. De exacte locaties van de textielcontainers bij de Rode Kruis afdelingen in het land vind je hier.

  • Ik wil graag goederen doneren, zoals medicijnen of speelgoed. Kan dit?

    Fijn dat je wilt helpen! Hoezeer we je betrokkenheid ook waarderen, we raden het inzamelen en internationaal versturen van kleding en andere goederen altijd af. Dit heeft een aantal redenen:

    • We hanteren als Rode Kruis een hoge kwaliteitsstandaard van noodhulpgoederen, zodat goederen als tenten en kookgerei ook echt een tijd mee kunnen gaan in een rampgebied.
    • Het opsturen van spullen naar een rampgebied is erg duur en complex.
    • We kopen hulpgoederen als het even kan in de regio in, zodat we de lokale economie kunnen stimuleren.

    Om deze reden adviseren we om een financiële bijdrage te geven, omdat dit verreweg het meest effectief is om goede en snelle hulp te kunnen verlenen.

  • Ik wil het Rode Kruis graag helpen, kan ik voor jullie op reis?

    Als er een ramp plaats vindt, coördineert het Rode Kruis of de Rode Halve Maan ter plaatse de hulpverlening. Als er een tekort is aan iets dan gaat er een verzoek om hulp naar het Internationale Rode Kruis in Genève. Deze zet de hulpvraag uit naar de zusterverenigingen. Hierdoor is het Rode Kruis verzekerd van genoeg (vrijwillige) medewerkers met diverse kwaliteiten die nodig zijn voor de hulpverlening.

    Het Nederlandse Rode Kruis zendt geen vrijwilligers uit, wel gedelegeerden (betaalde beroepskrachten).

  • Ik wil me graag inzetten als vrijwilliger voor het Rode Kruis, hoe doe ik dat?

    Geweldig dat je overweegt om vrijwilliger bij ons te worden. Op deze pagina vind je onze vrijwilligersvacatures. Mocht er niets voor je bij zitten, dan kun je ook contact opnemen met de afdeling bij jou in de buurt en hen vragen hoe je je voor hen kunt inzetten. We hopen je snel als vrijwilliger te mogen verwelkomen!

  • Hoe kom ik in contact met een afdeling bij mij in de buurt?

    Op deze pagina vind je onderaan een kaartje van Nederland, met daarin alle afdelingen. Als je op een afdeling klikt, zie je de contactgegevens. Kom je er niet uit? Bel dan gerust even met 070-4455 678, dan helpen we je verder.

  • Ik wil een werkstuk/spreekbeurt houden over het Rode Kruis. Kunnen jullie me helpen?

    Jazeker! Je vindt hier meer informatie over het Rode Kruis en een paar handige tips & tricks om je goed voor te bereiden. Heb je nog vragen? Bel ons op 070-4455678 of stuur een mailtje naar educatie@redcross.nl.

  • Ik wil mijn donatie opzeggen of wijzigen, hoe doe ik dat?

    Om je donatiebedrag te wijzigen of je donatie op te zeggen, verwijzen we je naar deze pagina. We hopen natuurlijk dat je donateur blijft, want het Rode Kruis is grotendeels afhankelijk van donaties. Jouw steun is van levensbelang voor mensen in nood.

  • Er kwam een Rode Kruis-collectant of -straatwerver bij mij aan de deur. Klopt dat?

    Het Rode Kruis is afhankelijk van de giften van donateurs. We zetten dan ook huis-aan-huiswerving in om nieuwe donateurs te vinden. Donateurwervers mogen het hele jaar door donateurs werven. Zij mogen geen cash geld aannemen, maar vragen je om ons structureel te steunen door middel van een machtiging.

    Hoe herkent u onze wervers?
    Normaliter zijn de wervers te herkennen aan hun Rode Kruis-jassen en -polo’s. Vanwege coronamaatregelen zijn de wervers iets anders herkenbaar dan voorheen. Zij dragen zij nu ook een wit hesje met het Rode Kruis-logo over hun eigen kleding. Wervers lopen niet met een inschrijfblok, maar met tablets.

    Weten of er deze week een werver van het Rode Kruis aan de deur was? Dat kun je op deze website controleren onder het wervingsrooster.

EHBO en EHBO-cursussen

  • Wat kost een EHBO-cursus?

    De kosten van een EHBO-cursus zijn afhankelijk van meerdere factoren:

    • welke cursus je volgt (hoeveel uur / hoeveel lesdagen er zijn);
    • waar en wanneer deze wordt georganiseerd;
    • of er een lunch of andere catering is inbegrepen;
    • wie de cursus organiseert.

    Hierdoor kan het voorkomen dat een cursus op de ene locatie minder kost dan op een andere. Aan alle cursussen in onze webshop stellen wij dezelfde kwaliteitseisen. Het Nederlandse Rode Kruis bewaakt door middel van audits en interviews de kwaliteit van de cursussen en stuurt daar waar nodig bij. Wij hanteren de Europese richtlijn en zien er dus op toe dat deze overal worden gehandhaafd.

  • Worden de kosten voor een EHBO-cursus vergoed door mijn zorgverzekeraar?

    Dat hangt af van je zorgverzekeraar en de eventuele aanvullende zorgverzekering. Wij hebben een informatie-overzicht opgesteld van vergoedingen per zorgverzekeraar en (aanvullende) polissen, maar je kunt natuurlijk ook contact opnemen met je zorgverzekeraar.

  • Hoe lang is een EHBO-certificaat geldig?

    Al onze certificaten zijn twee jaar geldig.

  • Ik wil graag een EHBO-cursus bij mij in de buurt volgen, maar kan deze niet vinden?

    Het kan voorkomen dat de door jou gekozen EHBO-cursus (nog) niet bij je in de buurt wordt aangeboden. Het cursusaanbod wordt wel continu bijgewerkt en verder uitgebreid, dus hou de webshop in de gaten. Je kunt ook een cursus op locatie laten organiseren. Via deze link kun je een vrijblijvende aanvraag doen voor een EHBO-cursus op locatie.