Word vrijwilliger Doneer

Vijf tips voor het opstellen van je goede voornemens

Geplaatst op: 30 december 2021

Wil jij je in 2022 eindelijk eens écht aan je goede voornemens gaan houden? Zorg dan dat je jouw voornemens goed opstelt! Zo wordt de kans groter dat je jouw doelen bereikt. Vijf tips van Rode Kruis-psychologen Madelon Bronner en Esmée Pluijmers voor het opstellen van goede voornemens.

1. Zorg voor de juiste motivatie

Esmée: “Om een goed voornemen te kunnen volhouden, moet je gemotiveerd zijn én blijven. Daarom is het belangrijk dat je het om de juiste redenen doet.

Er zijn twee soorten motivatie: extrinsieke en intrinsieke motivatie. Bij extrinsieke motivatie doe je iets vooral voor de buitenwereld. Bijvoorbeeld omdat je er een beloning voor krijgt of omdat het je erkenning oplevert. Bij intrinsieke motivatie doe je iets voor jezelf: bijvoorbeeld omdat je er blij van wordt of omdat het je energie geeft.

Zorg dat jouw goede voornemens altijd passen bij je intrinsieke motivatie: je doet het voor jezelf. Als je bijvoorbeeld alleen maar wilt sporten omdat je omgeving dat belangrijk vindt, dan ga je het waarschijnlijk niet lang doen. Maar als jij zelf energie krijgt van een work-out, dan kun je het best weleens gaan volhouden!

Vraag je dus altijd eerst af: ‘Waarom wil ik dit eigenlijk?’ En streef dan alleen een doel na als dat echt bij jou past.”

goede doelen opstellen notepad goals rode kruis

2. Hou het klein

Madelon: “Veel mensen houden hun goede voornemens niet vol omdat ze te veel willen bereiken. Ze willen bijvoorbeeld elke dag sporten. De kans is klein dat dit altijd lukt. Als mensen dan twee dagen niet hebben gesport, dan raken ze gefrustreerd en haken ze af.”

Om te zorgen dat je het volhoudt, is het belangrijk dat jouw goede voornemens klein en haalbaar zijn. Elke keer als je jouw doel bereikt, dan krijg je een goed gevoel en dat motiveert om het vol te houden. Madelon: “Je hoeft niet per se een hike van anderhalf uur te doen. Lukt het je om een wandeling van twintig minuten te doen, en geeft dat je een goed gevoel? Dan is dat ook al hartstikke goed!”

Misschien voel je ‘m al aankomen, maar een hele wc-rol vol goede voornemens is dus ook geen goed idee. Kies liever één doel waar je dit jaar écht voor gaat. Esmée: “Vijf doelen is niet haalbaar, één is meer dan genoeg!”

3. Wees concreet

Esmée: “Om een doel te bereiken, is het belangrijk dat het helder is wát je dan precies wilt bereiken. Wees specifiek. Dus niet: ‘Ik zou vaker contact willen hebben met mijn oma’, maar: ‘Ik ga vanaf nu iedere vrijdag een kwartier met mijn oma bellen.’

Door heel concreet te zijn, maak je een afspraak met jezelf. Zo kun je ook makkelijker beoordelen of je die afspraak nakomt.”

4. Stel samen een doel op

Madelon: “Het helpt om doelen samen met iemand anders te stellen. Als je bijvoorbeeld vaker wilt gaan hardlopen, dan kun je hier een vriend bij betrekken. Samen kun je dan besluiten om vanaf januari elke dinsdag om 19 uur te gaan rennen. Als jij dan een keer geen zin hebt, dan kan hij je overhalen en andersom. Samen kunnen jullie elkaar motiveren om het goede voornemen vol te houden.

samen sporten helpt rode kruis goede voornemens

5. Deel je goede voornemens met anderen

Als je geen gezamenlijk doel wilt opstellen, kan het ook al enorm helpen om je eigen goede voornemens aan anderen te vertellen. Je raakt hierdoor extra gemotiveerd om je eraan te houden. Jij bent dan niet meer de enige aan wie je iets uit te leggen hebt als het niet lukt. Esmée: “Uit onderzoek blijkt dat de kans dat je jouw goede voornemens volhoudt, groter is wanneer je een steuntje in de rug krijgt en anderen erbij betrekt.”

Bij het Rode Kruis kun je je dit jaar zelfs laten sponsoren voor je goede voornemens. Je vrienden en familie doneren dan een bedrag aan het Rode Kruis als jij doel bereikt. En haal je het niet? Dan doneer je zelf een bedrag.
Op die manier kun jij met je goede voornemens ook nog eens een ander helpen. Zo begin je 2022 extra goed!

Wil je meer weten over mentale gezondheid?