Helpen tijdens de coronacrisis

Tijdens de coronacrisis voeren we als Rode Kruis de grootste hulpverleningsactie in Nederland uit sinds de Watersnoodramp. Overal in het land komen we in actie om de zorg te ondersteunen en kwetsbare mensen te helpen.

Daarbij zetten we vaak Ready2Helpers in. Ze doen bijvoorbeeld boodschappen voor mensen die dat zelf niet kunnen, vullen voedselpakketten of zetten opvanglocaties voor daklozen op.

In actie voor droge voeten

Water is in Nederland overal om ons heen en waterschappen zorgen dat we veilig met dat water leven. Als zij snel extra handen nodig hebben vanwege een noodsituatie, kunnen zij rekenen op de hulpverleners van Ready2Help.

Bij hoogwater worden Ready2Helpers bijvoorbeeld ingezet om zandzakken te leggen of bewoners te informeren. Bij aanhoudende droogte kunnen zij bijvoorbeeld ondersteunen bij de inspectie van de dijken.

Veelgestelde vragen Ready2Help

Wie kan zich aanmelden voor Ready2Help?

Iedereen die in Nederland woont, 18 jaar of ouder is en een telefoonnummer en e-mailadres heeft, kan zich aanmelden voor Ready2Help. Je hoeft geen speciale trainingen te volgen of vaardigheden te bezitten, Ready2Help is bedoeld voor iedereen. Bij een oproep voor Ready2Help laten we altijd weten om wat voor soort hulpactie het gaat en wat je hiervoor moet kunnen. Voor het leggen van zandzakken heb je bijvoorbeeld wel een basisconditie nodig.

Om je aan te melden moet je dus 18 jaar of ouder zijn. Dit heeft te maken met de verzekering die het Rode Kruis heeft afgesloten voor alle vrijwilligers en Ready2Helpers.

Hoe werkt Ready2Help?

Als we Ready2Help in jouw omgeving gaan inzetten, kan je hierover gemaild of gebeld worden. In het oproepbericht staat informatie over de hulpactie, wat we gaan doen en wanneer je nodig bent. Je kunt het dan aangeven als je kan helpen. Hierna ontvang je meer informatie over de inzet. Tijdens een inzet worden Ready2Helpers begeleid door een coördinator ter plaatse. Na afloop ontvang je altijd een evaluatie over de inzet.

Hoe kan ik mijn gegevens aanpassen of mijzelf afmelden?

Je kan je persoonlijke gegevens zelf aanpassen in het account dat je hebt aangemaakt via social media. Als je dit niet hebt, kun je de wijzingen doorgeven door een mail te sturen naar Ready2help@redcross.nl.

Wil je je afmelden als Ready2Helper? Ook dat kan via je eigen account. Als je geen account hebt aangemaakt, dan kun je je afmelding mailen naar Ready2help@redcross.nl.

Wat is het privacybeleid van het Rode Kruis?

Je persoonlijke gegevens worden door ons zorgvuldig verwerkt en beveiligd. Hierbij houden wij ons aan de relevante wet- en regelgeving, zoals de Wet bescherming persoonsgegevens. Ready2Help is ook aangemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens in Den Haag. Zie voor meer informatie ons privacyreglement.

Hoe word ik opgeroepen voor een hulpactie?

In geval van een noodsituatie roepen we je telefonisch op. In geval van een hulpactie die minder urgent is of die we vooraf kunnen plannen, roepen we je meestal per mail op.

We roepen altijd als eerste de mensen op die het dichtstbij wonen. Doorgaans word je dan ook ingezet bij jou in de buurt. In een aantal gevallen kan het zijn dat je wordt opgeroepen voor een hulpactie die wat verder weg is. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen in minder dichtbevolkte gebieden, bij een lage respons, als we meerdere hulpacties in de regio uitvoeren of als we heel veel Ready2Helpers nodig hebben.

Ik heb me opgegeven voor een hulpactiviteit, maar ben toch verhinderd. Hoe kan ik me afmelden?

In de bevestigingsmail of sms lees je hoe je je kunt afmelden.

Ik heb me opgegeven voor een hulpactiviteit maar heb nog geen bevestiging ontvangen, hoe kan dat?

In het geval van een telefonische oproep kan het zijn dat het team nog niet compleet is. De bevestiging wordt pas verstuurd als het team compleet is. In geval van een oproep per mail kan het zijn dat de bevestiging per abuis in het postvak ‘ongewenst’ of ‘spam’ terecht is gekomen, controleer daarom eerst deze map. Heb je echt geen bevestiging ontvangen? Neem dan contact op via Ready2Help@redcross.nl.

Hoe verloopt een telefonische oproep?

In dit filmpje zie je hoe een telefonische oproep werkt.

Ik heb de telefonische oproep gemist, maar wil graag komen helpen. Wat kan ik doen?

Indien het team nog niet compleet is en de alarmering niet is afgerond, kun je terugbellen naar het volgende nummer: 010-7132052. Voer als code je mobiele telefoonnummer in, gevolgd door een hekje. Je hoort dan of je hulp nog nodig is.

Heb je bij de eerste telefonische oproep aangegeven dat je niet kan komen, maar heb je je bedacht? Dan kun je het beste bellen naar het contact center van het Rode Kruis via 070 – 44 55 678. Zij kunnen dan contact opnemen met de coördinator om na te vragen of je hulp nog nodig is.

Ik heb me aangemeld voor Ready2Help, maar ben nog nooit opgeroepen. Hoe kan dat?

Ready2Help is een oproepnetwerk bedoeld voor noodsituaties in Nederland waar spontane hulp van burgers een aanvullende bijdrage kan leveren op de bestaande hulpverlening. We roepen je alleen op als we je daadwerkelijk nodig hebben. Een aantal keer per jaar ontvang je een nieuwsbrief met nieuws en activiteiten van Ready2Help. Wil je deze niet missen? Zorg dat je gegevens altijd up-to-date zijn in ons systeem.

Ben ik als Ready2Helper verzekerd tijdens een inzet?

Ready2Helpers vallen tijdens een hulpactiviteit onder de verzekering van het Rode Kruis. Ready2Helpers worden alleen ingezet onder veilige omstandigheden en worden niet ingezet als zij mogelijk gevaar lopen of grote risico’s moeten nemen. Ready2Helpers worden niet in de acute fase van een ramp of calamiteit ingezet, maar in de fase ervoor of erna.

Hoe verloopt een hulpactiviteit van Ready2Help?

In de bevestigingsmail of -sms lees je waar en wanneer je je kunt melden voor de hulpactie. Daarnaast vind je hierin eventuele bijzonderheden, zoals kledingadviezen bij een hulpactie buiten. Meld je bij aankomst direct bij de teamleider van het Rode Kruis of de contactpersoon die in de bevestiging vermeld staat. Na een korte uitleg of briefing kun je aan de slag. Doorgaans werk je in een team samen met andere Ready2Helpers en/of Rode Kruis-vrijwilligers.

Na afloop van de hulpactie volgt een korte debriefing en je ontvangt van ons een digitale evaluatie. Voor vragen of opmerkingen kun je altijd mailen naar Ready2Help@redcross.nl.

Waar kan ik terecht voor vragen over samenwerkingsmogelijkheden met Ready2Help?

We zijn altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingsmogelijkheden. Neem hiervoor contact op met het Rode Kruis via Ready2Help@redcross.nl.

Waar kan ik terecht als ik een vraag heb die hierboven niet beantwoord wordt?

Op onze Facebookpagina en Twitter-account kun je meer informatie vinden. Is je vraag nog niet beantwoord of wil je meer informatie? Dan kun je een e-mail sturen naar Ready2Help@redcross.nl.

Samen maken we een verschil

Blijf op de hoogte

X
- Enter Your Location -
- or -
×