Titel campagne

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam eget sem nulla. Maecenas quis odio sit amet dolor

Titel campagne

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam eget sem nulla. Maecenas quis odio sit amet dolor

Veelgestelde vragen Ready2Help

Wie kan zich aanmelden voor Ready2Help? En waarom moet ik minimaal 18 jaar oud zijn om me aan te melden?

Iedereen die in Nederland woonachtig is en een telefoonnummer en een emailadres heeft, kan zich aanmelden voor Ready2Help. Je hoeft geen speciale trainingen te volgen of vaardigheden te bezitten. Ready2Help is bedoeld voor iedereen. Bij een alarmering voor Ready2Help laten we altijd weten om wat voor soort hulpactie het gaat, en wat je hiervoor moet kunnen. Voor het leggen van zandzakken heb je bijvoorbeeld wel een basisconditie nodig.

Om je aan te melden moet je 18 jaar of ouder zijn, dit heeft te maken met de verzekering die het Rode Kruis heeft afgesloten voor alle vrijwilligers en Ready2Helpers.

Hoe werkt Ready2Help?

Als we Ready2Help in jouw omgeving gaan inzetten, kan je hierover gemaild of gebeld worden. In het oproepbericht staat meer informatie over de hulpactie, wat we gaan doen en wanneer je nodig bent. Mocht je kunnen, kan je dit aangeven. Hierna ontvang je meer informatie over de inzet. Tijdens een inzet worden Ready2Helpers begeleid door een coördinator ter plaatse. Na afloop ontvang je altijd een evaluatie over de inzet.

Hoe kan ik mijn gegevens aanpassen of mijzelf afmelden?

Je kan je persoonlijke gegevens zelf aanpassen via je account die je hebt aangemaakt met social media. Als je dit niet hebt, kun je de wijzingen doorgeven door een mail te sturen naar Ready2help@redcross.nl.

Wanneer je je wilt afmelden als Ready2Helper kan je dit zelf doen via je account die je hebt aangemaakt met social media. Als je dit niet hebt, kun je je afmelding mailen naar Ready2help@redcross.nl.

Wat is het privacybeleid van het Rode Kruis?

Je persoonlijke gegevens worden door ons zorgvuldig verwerkt en beveiligd. Hierbij houden wij ons aan de relevante wet- en regelgeving, zoals de Wet bescherming persoonsgegevens. Ready2Help is ook aangemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens in Den Haag. Voor meer informatie over ons privacyreglement.

Hoe word ik opgeroepen voor een hulpactie?

In geval van een noodsituatie roepen we je telefonisch op. In geval van een hulpactie die minder urgent is of die we vooraf kunnen plannen, roepen we je meestal per mail op.

We roepen altijd de mensen die het dichtstbij wonen als eerste op, doorgaans word je dan ook ingezet bij jou in de buurt. In een aantal gevallen kan het zijn dat de afstand wat groter is, denk aan: in minder dichtbevolkte gebieden, bij een lage respons, meerdere inzetten in de regio of als we een grote groep helpers nodig hebben.

Ik heb me opgegeven voor een hulpactiviteit, maar ben toch verhinderd. Waar kan ik me afmelden?

In de bevestigingsmail of sms vind je de contactgegevens waar je je kunt afmelden.

Ik heb me opgegeven voor een hulpactiviteit maar ben nog niet bevestigd, hoe kan dat?

In het geval van een telefonische oproep kan het zijn dat deze nog niet is afgerond omdat het team nog niet compleet is. De bevestiging wordt pas verstuurd als het team compleet is. In geval van een oproep per mail kan het zijn dat de bevestiging per abuis in de spam/ongewenst map terecht is gekomen, controleer deze map en neem anders contact op via Ready2Help@redcross.nl.

Hoe verloopt een telefonische oproep?

Bekijk hier het filmpje met uitleg.

Ik heb de telefonische oproep gemist, maar wil graag komen helpen.

Indien het team nog niet compleet is en de alarmering niet is afgerond, kun je terugbellen naar het volgende nummer: 010-7132052. Voer als code je mobiele telefoonnummer in gevolgd door een hekje. Je hoort dan of je hulp nog nodig is. Indien het team al compleet is dan is je hulp niet meer nodig.

Als je bij de eerste telefonische oproep hebt ingedrukt dat je niet kan komen helpen, maar je wilt toch wel komen helpen, kan je het beste bellen naar het contact center van het Rode Kruis via 070 – 44 55 678. Zij kunnen dan contact opnemen met de coördinator om na te vragen of je hulp nog nodig is.

Ik heb me aangemeld voor Ready2Help, maar ben nog nooit opgeroepen. Hoe kan dat?

Ready2Help is een oproepnetwerk bedoeld voor noodsituaties in Nederland waar spontane hulp van burgers een aanvullende bijdrage kan leveren op de bestaande hulpverlening. We roepen je alleen op als we je daadwerkelijk nodig hebben. Een aantal keer per jaar ontvang je een nieuwsbrief met nieuws en activiteiten van Ready2Help. Wil je deze niet missen? Zorg dat je gegevens altijd up to date zijn in ons systeem.

Ben je als Ready2Helper verzekerd tijdens een inzet?

Ready2Helpers vallen tijdens een hulpactiviteit onder de verzekering van het Rode Kruis, zoals dat ook voor Rode Kruis vrijwilligers geregeld is. Ready2Helpers worden alleen ingezet onder veilige omstandigheden en worden niet ingezet als zij mogelijk gevaar lopen of grote risico’s moeten nemen.

Daarnaast is het zo dat Ready2Helpers niet in de acute fase van een ramp of calamiteit ingezet worden, maar in de fase eraan voorafgaand, of in de fase erna.

Hoe verloopt een R2H hulpactiviteit?

In de bevestigingsmail of sms staat de exacte locatie en tijd waar je je kunt melden voor de hulpactie en eventuele bijzonderheden (zoals specifieke kledingadviezen bij een hulpactie buiten). Meld je bij aankomst direct bij Teamleider van het Rode Kruis of de contactpersoon die in de bevestiging vermeld staat. Na een korte uitleg of briefing kun je aan de slag. Doorgaans werk je samen in een team met andere Ready2Helpers en/of Rode Kruis vrijwilligers.

Na afloop van de hulpactie volgt een korte debriefing en je ontvangt van ons een digitale evaluatie. Voor vragen of opmerkingen kun je altijd mailen naar Ready2Help@redcross.nl.

Waar kan ik terecht voor vragen over samenwerkingsmogelijkheden met Ready2Help?

We zijn altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingsmogelijkheden. Neem hiervoor contact op met het Rode Kruis via Ready2Help@redcross.nl.

Waar kan ik terecht als ik een vraag heb die hierboven niet beantwoord wordt?

Op onze website, Facebookpagina en Twitter account kun je meer informatie vinden. Indien je vraag nog niet beantwoord is of je meer informatie wilt dan kun je een e-mail sturen naar Ready2Help@redcross.nl. We streven er naar je dan zo spoedig mogelijk te informeren.

Samen maken we een verschil

Blijf op de hoogte

X
- Enter Your Location -
- or -
×